Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Inhoud

    • Wat doet de V-snaar?
    • Wanneer moet ik de V-snaar vervangen?
    • Hoe lang gaat de V-snaar mee?
    • Kan ik met een piepende V-snaar doorrijden?
    • Hoe vervang ik de V-snaar?
    • Tutorial: V-snaar vervangen bij een Volkswagen Golf IV
    • Wat kost het vervangen van de V-snaar?

    Wat doet de V-snaar?

    De V-snaar zorgt ervoor dat een deel van de door de motor opgewekte energie gebruikt kan worden voor andere doeleinden. Deze voorziet de dynamo van energie, die enerzijds zorgt voor de stroomvoorziening tijdens het rijden en anderzijds de accu voedt. Ook wordt de airconditioning vaak aangedreven door een V-snaar, waarbij de inbouwpositie en het ontwerp van de motor bepalen of hiervoor een extra V-snaar mag worden gebruikt. Andere hulpeenheden die worden aangedreven door de V-snaar kunnen de servopomp (stuurbekrachtiging) of de waterpomp zijn, waarbij de laatste meestal wordt geïntegreerd in de distributieriem in moderne voertuigen. Daarnaast is er nog de verwarring tussen de V-snaar en de multiriem. In moderne auto’s wordt de V-snaar niet meer gebruikt, deze heeft plaatsgemaakt voor de multiriem. Zoals de naam al suggereert, verzorgd de multiriem voor de aandrijving van meerdere onderdelen tegelijkertijd, zoals de airco, stuurbekrachtiging en dynamo. Daarnaast hebben moderne auto’s - met de benodigde elektronische systemen meer stroom en vermogen nodig. Een multiriem is daarom breder en van meerdere ribbels voorzien, voor langdurig en intensief gebruik. 


    Wanneer moet ik de V-snaar vervangen?

    Er zijn verschillende symptomen die duiden op het vervangen van de V-snaar. De V-snaar piept b.v. dit is meestal een indicatie dat de riemspanning te laag is omdat de riem zijn grip verliest. Het fenomeen doet zich vooral voor op koude, vochtige herfstdagen. Een te lage riemspanning kan ook worden gevoeld door de riem in te drukken terwijl de motor is uitgeschakeld of door te proberen de V-riem te verdraaien. Als het meer dan een kwartslag kan worden gedraaid, is de spanning te laag. Een visuele inspectie van de V-riem kan ook betrouwbaar de noodzakelijke verandering bepalen als de riem al beschadigd is. Als de flanken worden afgewreven, zit de riem duidelijk niet goed en loopt hij verkeerd op de poelie. Als u aan de buitenkant sporen van slijtage ziet, is het lager van een span- of afbuigrol waarschijnlijk niet meer gemakkelijk te verplaatsen. Tekenen van slijtage op de ribben van een geribde V-riem geven ook aan dat ofwel de riemspanning te laag is, het ribprofiel niet past of een riemschijf stijf is. Het kan ook naar verbrand rubber ruiken. In al deze gevallen moet de V-riem worden vervangen en moet de oorzaak van het probleem worden verholpen.

     

    De V-snaar drijft de dynamo of airconditioing aan en moet vervangen worden tussen de 60.000 en 80.000 kilomter

    Bild: the_guitar_mann (istockphoto.com)


    Hoe lang gaat de V-snaar mee?

    De levensduur van een V-snaar is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type auto en motor. De verschillende belastingen zijn hiervoor verantwoordelijk, met name hoge koppels beschadigen de V-riem en laten deze makkelijker uitrekken. V-snaren zijn ook voornamelijk gemaakt van rubber, dat de spankabel kan omhullen en stijf en broos kan worden wanneer de auto wordt blootgesteld aan de elementen. Staat de auto in een garage gestald? Dit helpt meestal lichtelijk. Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.


    Kan ik met een piepende V-snaar doorrijden?

    Als de V-riem onderweg breekt, rijst de vraag of u met de auto naar de dichtstbijzijnde garage kunt rijden of gebruik moet maken van een sleepwagen. Ook hier is geen universeel antwoord op, want dit hangt ervan af of de waterpomp wordt aangedreven door V-snaren of de distributieriem. Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt. Het spreekt voor zich dat de airconditioning niet werkt en dat je zoveel mogelijk elektriciteit moet besparen om de batterij niet onnodig te belasten. Als de waterpomp daarentegen niet meer wordt aangedreven, moet de auto worden gesleept, anders kan motorschade of onnodige extra kosten het gevolg zijn van oververhitting. Bijvoorbeeld de cilinderkoppakking zal beschadigd raken en dit zal duur zijn, zoals u kunt lezen in ons artikel over het vervangen van de cilinderkoppakking.


    Hoe vervang ik de V-snaar?

    Om de V-snaar te vervangen, moet deze eerst ontspannen zijn. Dit gebeurt meestal met een spanrol die met behulp van een bout wordt vergrendeld. Bij oudere voertuigen kan de riem ook worden gespannen door een geschikt apparaat op de dynamo, waarbij de hellingshoek de positie van de riemschijf bepaalt. Maak daarna een foto van het verloop van de riem of zorg ervoor dat je de nieuwe V-snaar goed begeleidt. Verwijder vervolgens de oude V-snaar. Voordat de V-snaar wordt vervangen, moeten eerst alle rollen en lagers gecontroleerd worden. Als een katrol stijf is, moet deze worden vervangen. Je moet ook de riem zelf inspecteren bekijken. Komt het profiel van de ribben overeen met het profiel op de katrollen? Klopt de lengte? Bij het omdoen van de riem, zorg ervoor dat de riem precies in de riemschijven zit, om vervolgens de spanrolvergrendeling weer los te maken.

    Afhankelijk van de motor en de ruimte kan dit werk ook thuis worden gedaan. In tegenstelling tot de distributieriem maakt de positie van de katrollen niet uit. Let echter wel op de looprichting, als dit is gespecificeerd.


    Tutorial: V-snaar vervangen bij een Volkswagen Golf IV

    Zodra je hebt vastgesteld dat de V-snaar moet worden vervangen, kijk dan eerst naar de poelies en de spaninrichting. Het is logisch om deze elementen ook te vervangen, vooral als ze stijf zijn of tekenen van slijtage vertonen. In deze handleiding concentreren we ons alleen op het vervangen van de riem. Eerst wordt de te vervangen riem ontspannen door de spaninrichting vast te zetten met een doorn. Hiervoor zijn standaard boren geschikt. Zorg ervoor dat de borgpen ook bestand is tegen de belasting van de spaninrichting, anders bestaat er verwondingsgevaar bij het verwijderen van de oude riem. Voordat de oude geribbelde riem van de katrollen wordt verwijderd, maak je een foto van de juiste wikkeling, zodat de nieuwe riem correct kan worden geïnstalleerd. Onjuiste geleiding na de wijziging kan de wikkelhoeken te klein maken, waardoor de aandrijving van de hulpeenheden in gevaar komt en het risico op piepende geluiden toeneemt.



    Een kleine boor of boenpen houdt de mal op zijn plaats.Deze mag niet breken, omdat je je hierdoor kunt verwonden.


    De ontspannen riem wordt eenvoudig over de poelies getrokken. De fabrikant specificeert het wijzigingsinterval.

    Maak een foto van het verloop van de riem, zodat je weet hoe je deze moet installeren.

    Nadat de oude riem is verwijderd, kan de nieuwe V-snaar worden gebruikt. Zorg ervoor dat de ribben echt in de poelies grijpen. V-snaren hebben in de regel geen looprichting. Als er letters of markeringen zijn, installeer de riem dan zodat de letters kunnen worden gelezen of dat pijlen in de rijrichting wijzen. Nadat de zitting van alle poelies is gecontroleerd, kan de spaninrichting opnieuw worden geactiveerd. Met de combisleutel wordt deze verplaatst zodat de borgpen kan worden verwijderd. De riem wordt dan langzaam gespannen.Controleer het geheel nog een laatste keer en als alles eruitziet zoals op de foto, kan de motor gestart worden. De V-snaar moet soepel lopen en alle poelies aandrijven. Als je geluid hoort verbrand rubber ruikt, schakel dan snel de motor uit en controleer de poelies nogmaals. Zelfs als je geen afwijkingen opmerkt wanneer de motor draait, moet je de poelies na het uitschakelen met de hand controleren. Ze mogen niet heet worden en mogen alleen lauw worden.


    Plaats de nieuwe riem in de poelie. Een looprichting hoeft meestal niet in acht te worden genomen.


    Als de v-snaar is aangebracht, kan de spaninrichting langzaam worden losgelaten. De riem moet strak zitten.


    De eindcontrole wordt uitgevoerd met draaiende motor. De riem moet soepel lopen. Geluiden of hitte mogen niet voorkomen.

    Wat kost het vervangen van de V-snaar?

    V-snaren kunnen goedkoop online worden gekocht en de montage is niet bijzonder ingewikkeld, als je zelf een beetje handig bent en het juiste gereedschap hebt. Een routineklus in de garage mag niet langer dan 30 minuten duren, als de V-snaar gemakkelijk te bereiken is. Dit komt ook tot uiting in de gematigde prijs van ongeveer 60-80 euro, afhankelijk van het voertuigmodel. Als hier nog andere onderdelen vervangen moeten worden, zoals de poelies, moet je rekenen met zo'n €200,- tot  €300,-