Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De airco-condensor vervangen en de airconditioning herstellen

    Klimakondensator wechseln

    De airco condensor voorin de auto is een zwak punt van iedere airco of automatische airco, lees waarom dit zo is en wat je kunt doen bij een defect. (Afbeelding: humonia @ laga.com)


    Inhoudsopgave

    • Taak van de airco-condensor
    • Opbouw en werking van de condensor
    • Tekenen van een defecte condensor
    • Waarom gaat de condensor van de airconditioning kapot?
    • Hoe verander je de condensor?
    • Wat kost het om de condensor te vervangen?

    Taak van de airco-condensor

    Om het interieur van een auto in de zomer bij hoge temperaturen tot een comfortabele temperatuur te koelen, is airconditioning tegenwoordig standaard. Maar helaas kan de airconditioning ook lastig blijken en op het cruciale moment uitvallen. De focus ligt dan meestal op de condensor, die samen met de compressor de meest voorkomende storingsoorzaak is. Zijn taak is om het gecomprimeerde en verwarmde koelmiddel na de compressor af te koelen door de thermische energie vrij te geven aan de omgeving. De condensor is qua opbouw en functie vergelijkbaar met de koeler, maar heeft als bijzondere eigenschap dat het koudemiddel, in tegenstelling tot het koelmiddel, onder druk staat. Elke schade aan de condensor leidt onvermijdelijk tot het lekken van koudemiddel, wat niet alleen het milieu vervuilt, maar ook je portemonnee.

    De condensor is dus een essentieel auto-onderdeel.

    Opbouw en werking van de airco-condensor

    De condensor kan worden gezien als een lange, kronkelende buis die is voorzien van veel kleine koelribben om het oppervlak te vergroten. De condensor en de koelribben zijn gemaakt van metaal zodat dankzij hun goede warmtegeleiding een snelle warmte-uitwisseling met de omgevingslucht mogelijk is. Het koudemiddel stroomt, aangedreven door de compressor, verwarmd en gasvormig in de condensor. De warmte wordt afgegeven aan de lucht en het energieniveau van het koudemiddel daalt, wat resulteert in een verandering in de fysieke toestand. Het koudemiddel condenseert op de condensorbuizen en wordt weer vloeibaar. De druk blijft echter hoog doordat het systeem gesloten is. Het onder druk staande vloeibare koelmiddel stroomt nu door de droger om eventueel water eruit te filteren en kan zich vervolgens ontspannen in de verdamper. Door de drukval wordt het vloeibare koudemiddel weer gasvormig en onttrekt zo warmte aan de lucht bij de verdamper. De verdamper wordt koud en de auto kan worden gekoeld. De condensor en koeler worden meestal ondersteund door een ventilator die zorgt voor extra verkoeling op warme dagen of in files.

    Klimakondensator und Kühler

    De koeler en condensor werken volgens hetzelfde principe. Een koelventilator ondersteunt de warmtewisseling.


    Tekenen van een defecte condensor

    Als er koudemiddel ontsnapt dam is de condensor kapot. Dit voel je in eerste instantie aan het verminderde koelvermogen van het airconditioningsysteem voordat het uiteindelijk helemaal uitvalt. De tijdsduur is afhankelijk van de omvang van de schade, maar er zijn symptomen waar je op moet letten. Bijvoorbeeld de koelventilator werkt continu om het koelvermogen van de condensor te ondersteunen. Ook plassen onder de auto als de airconditioning draait, die een kleurvlek achterlaten, zijn een teken dat er koelmiddel lekt. Zuiver gecondenseerd water is daarentegen onproblematisch en volkomen normaal. De eenvoudigste manier om een ​​defecte condensator te identificeren, is door naar het onderdeel zelf te kijken. Vaak zie je vochtige plekken op de koelribben en als je het onderdeel onder UV-licht bekijkt, kun je koudemiddel herkennen aan hun groene kleur. De beschadigde condensator kan vanwege de druk niet worden gerepareerd, zodat hij vervangen moet worden.


    Waarom gaat de condensor van de airconditioning kapot?

    Er zijn twee hoofdoorzaken van schade aan de condensor. Enerzijds kan steenslag ervoor zorgen dat de pijpleiding van buitenaf beschadigd raakt en anderzijds kan de droger zelf kapot gaan. Water kan kan deze schade vergroten en uiteindelijk de condensor van binnenuit kapot maken. Ook onjuiste hoeveelheden koudemiddel kunnen de condensor beschadigen. in dat geval valt de compressor meestal het eerst uit. Als het koudemiddel echter via de flenzen van de condensor ontsnapt, hoeven meestal alleen de afdichtingen te vervangen worden . De noodzakelijke stappen zijn vergelijkbaar met het vervangen van de condensor zelf.

    Hoe vervang je de condensor?

    De condensor bevindt zich bijna altijd voorin de auto, maar de specifieke stappen zijn afhankelijk van het voertuig. In sommige gevallen moeten de bumper en de koplampen worden gedemonteerd om toegang te krijgen tot de bevestigingen voor de condensor. Bij andere modellen is het echter voldoende om eenvoudig de drukleidingen van het airconditioningsysteem los te draaien, de condensor los te schroeven en het onderdeel uit de bevestiging te verwijderen. Of de radiateurventilator moet worden verwijderd of in de auto kan blijven en of de radiateur moet worden verwijderd, heeft een doorslaggevende invloed op de kosten. Want naast het resterende koudemiddel moet ook het koelwater worden afgetapt en later weer bijgevuld. Omdat werkzaamheden aan de airconditioning alleen mogen worden uitgevoerd door gekwalificeerd personeel, moet je bij problemen met de airconditioning altijd naar de garage.

    Hoeveel kost het om de condensor te vervangen?

    Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel. Helaas kun je niet besparen op de garage. Door werktijd en nieuw koudemiddel kunnen de kosten voor het vervangen van een condensor oplopen tot zo'n 250 à 400 euro.