Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Asmanchette vervangen - reparatie-instructies en kosten

    Achsmanschette wechseln

    Als de asmanchette defect is, krijg je geen APK-goedkeuring en slijt de aandrijfas sneller.


    Inhoudsopgave

    • Waar dienen asmanchetten voor?
    • Wanneer moet je de asmanchetten vervangen?
    • Waarom gaan asmanchetten kapot?
    • Hoe herken je defecte asmanchetten?
    • Hoe worden de asmanchetten vervangen?
    • Kun je zelf de asmanchetten vervangen?
    • Hoeveel kost het vervangen van de asmanchetten?

    Waar dienen asmanchetten voor?

    Om het motorvermogen over te brengen op de weg, worden de draaisnelheid en het koppel eerst door de koppeling omgezet en vervolgens verdeeld naar de voor- en/of achteras, afhankelijk van het aandrijfconcept. De overbrenging naar de wiellagers wordt uitgevoerd door de aandrijfassen, die echter niet star kunnen worden gemonteerd, maar die zowel aan de versnellingsbak als aan de wielkanten zijn voorzien van verbindingen. Deze verbindingen zijn nodig om tijdens het rijden hobbels in de weg als gevolg van hobbels in de weg en dynamische aslastverschuivingen bij accelereren of remmen te kunnen absorberen. De draaihoek op de stuuras verandert natuurlijk ook in bochten. De asverbindingen compenseren de resulterende hoeken zodat de as niet scheurt

    Dit zijn kogelgewrichten die royaal gesmeerd en ingevet worden om de slijtage zo laag mogelijk te houden. Asmanchetten worden over de gewrichten getrokken zodat het vet niet kan ontsnappen of door water wordt weggespoeld en als bescherming tegen vuil.

    Wanneer moet je de asmanchetten vervangen?

    Asmanchetten zijn eenvoudig, niet duur om te produceren, maar nog steeds essentieel. Als je je een auto zonder asmanchetten voorstelt, wordt al snel duidelijk waarom. Als het regent en de auto door plassen rijdt, spettert het water tegen de onderkant van het voertuig. Zonder asmanchetten zou het vet na verloop van tijd uit het kogelgewricht worden gespoeld. Remstof en ander vuil dringt door en het gewricht slijt. Er ontstaat wrijving en alle daarmee samenhangende problemen zoals hitte en geluid, verhoogd verbruik en uiteindelijk het risico dat de aandrijfas blokkeert. Dit scenario doet zich natuurlijk ook voor als de asmanchetten beschadigd zijn. Een vervanging is daarom altijd nodig als de asmanchetten gescheurd zijn of gaten hebben.

    Antriebswelle von SKF

    Elke aandrijfas heeft twee asmanchetten, die meestal worden vervangen wanneer deze wordt verwijderd. (Beeld: SKF)


    Waarom gaan asmanchetten kapot?

    Er zijn twee hoofdredenen voor defecte asmanchetten. Ze zijn meestal gemaakt van rubber of plastic en verliezen na een tijd hun elasticiteit.. Het brosse materiaal kan dan de bewegingen van de fusee niet meer compenseren en er ontstaat een scheur. Mechanische schade door onvoorzichtigheid tijdens reparaties kan er ook voor zorgen dat de asmanchetten breken. Bijzonder sterke wendingen of drukbelastingen, bijvoorbeeld als bij het vervangen van de draagarm, de hydraulische krik aan de asmanchet wordt gezet, kan dit tot schade kan leiden.

    Hoe herken je defecte asmanchetten?

    Defecte asmanchetten zijn te zien bij elke visuele inspectie, en worden meestal ontdekt tijdens controles zoals de APK. Men moet echter ook op bepaalde symptomen letten. Vooral vetspetters op de deuren en wielkasten zijn een duidelijke indicatie dat de asmanchetten vervangen moeten worden. Je moet ook luisteren naar geluiden bij het nemen van bochten of manoeuvreren op de parkeerplaats. Als je niet snel reageert, loop je het risico de homokineten en uiteindelijk de aandrijfas te beschadigen. Als je daarentegen op tijd handelt, hoef je enkel de asmanchetten te vervangen en kun je de kosten laag houden. Defecte asmanchetten kunnen ook gevaarlijk zijn. Komt er vet op de remschijf, dan vermindert het remeffect en neemt de kans op ongevallen toe. Remproblemen kunnen daarom ook een symptoom zijn van een scheur in de asmanchette.

    Hoe worden de asmanchetten vervangen?

    De aandrijfassen moeten worden verwijderd om de asmanchetten te vervangen. Hiervoor worden zowel de schroeven op de versnellingsbak als de centrale moer op het wiellager losgedraaid. Vaak wordt het stuur gescheiden van de fusee om ruimte te creëren en de as uit het wiellager te kunnen trekken. Soms wordt ook de remklauw gedemonteerd en mogen de remslangen niet geknikt worden. Als de aandrijfas zo stevig op het wiellager is aangesloten dat deze niet kan worden verwijderd, worden geschikte trekkers gebruikt. Ze worden op de remschijf geschroefd en de as wordt met een draaipen uit de fusee getrokken. Vervolgens kunnen de klemmen worden verwijderd met een zijsnijder of tang. Als de verbinding niet wordt vervangen, moet men voorzichtig zijn bij het demonteren. Onze aanbeveling is echter om een ​​geschikte homokineet reparatie set te kopen.

    In de koppelingsset of asmanchetten worden in de regel nieuwe verbindingsklemmen en nieuw vet meegeleverd. Het oude vet moet grondig worden verwijderd om het te vervangen door het nieuwe vet. Uiteraard draag je handschoenen en breng je het glijmiddel royaal aan. Eventuele uitsteeksels worden later opgevangen door de manchette. Nu kan de bevestigingsklem weer op de aandrijfas worden geplaatst voordat de asmanchette wordt bevestigd. Vervolgens wordt de homokineet weer in elkaar gezet en worden de klemmen vastgedraaid en vastgezet. Bij het monteren van de aandrijfas moet erop worden gelet dat de nieuwe homokineten niet onmiddellijk worden beschadigd.


    Achsmanschette von SKF

    Als de homokineet al is beschadigd, moet de asmanchette mee worden vervangen..


    Kun je zelf de asmanchetten vervangen?

    Nee, dat is niet mogelijk of in ieder geval erg moeilijk, want een hefplatform is natuurlijk erg handig bij het werk. Trekkers zijn ook vereist om de draagarm los te maken of de aandrijfas uit het wiellager te drukken. Werk je op deze punten alleen met een hamer en bout, dan loop je het risico dat de schade uiteindelijk nog duurder wordt. Bovendien moet na het werk een wieluitlijning worden uitgevoerd om de chassisgeometrie te controleren en indien nodig te corrigeren.

    Hoeveel kost het vervangen van de asmanchetten?

    De kosten voor het vervangen van de asmanchetten zijn sterk afhankelijk van het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Afhankelijk van het ontwerp van de as kan deze eenvoudig worden vervangen of moeizaam worden voorbereid. De prijzen variëren dienovereenkomstig en kunnen tussen circa 400 euro en maximaal 800 euro bedragen. Het is dus de moeite waard om te vergelijken. De vraag of de asmanchetten aan beide zijden moeten worden vervangen, is echter eenvoudig te beantwoorden. Als de asmanchetten stijf en poreus lijken, worden ze beide verwisselt. Als alleen een asmanchette mechanisch is beschadigd, is het meestal voldoende om alleen deze te vervangen.