Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De draagarmen vervangen – alles wat je moet weten over de kosten en de rest


    Een draagarm moet meestal worden vervangen vanwege defecte lagers.


        Functie van de draagarm

    •    Wat is een draagarm?

    •    Wanneer moet je een draagarm vervangen?

    •    Symptomen van een defecte draagarm

    •    Draagarmen vervangen of de lagers uitwisselen?

    •    Hoe duur is het vervangen van de draagarm


    Als we de schokdempers even buiten beschouwing laten – die eigenlijk geen schokken maar trillingen dempen – zijn er maar weinig auto-onderdelen die door leken zo slecht begrepen worden als de draagarm. Als onderdeel van de asophanging vervullen de draagarmen een indirecte functie in de stuurinrichting van een auto. Daarnaast doet de gedeeltelijk massieve constructie suggereren dat dit onderdeel vooral bedoeld is om het gewicht van het voertuig te dragen. Toch zijn het de spoorstanguiteinden en de veren die deze taak op zich nemen. De draagarm in het algemeen en de chassisophanging in het bijzonder verbinden echter de wielen met de carrosserie. Hierbij is de belangrijkste taak het leiden via de fuseekogel, dat wil zeggen het beperken van de bewegingsvrijheid van de wielen. Hierbij worden weliswaar vele verschillende krachten op het onderdeel uitgeoefend maar mogen de draagarmen zich enkel zo bewegen als de bestuurder wil.


    Functie van de draagarm


    Tijdens het rijden worden de wielen blootgesteld aan vele verschillende statische en dynamische krachten. Zo belast onder andere het gewicht van het voertuig het wiel constant, terwijl tijdens verschillende rijsituatie rem- en versnellingskrachten optreden. Als er geen draagarm zou zijn, zou de richting van het wiel constant veranderen vanwege deze krachten. De draagarm verhindert dit en zorgt ervoor dat de auto rechtdoor kan rijden of tijdens het rijden in bochten de bocht kan houden. Het ontwerp van de as bepaalt hoeveel draagarmen daadwerkelijk ingezet worden, over het algemeen kiezen de meeste fabrikanten bij moderne auto’s steeds vaker voor meervoudige verbindingsassen. Hierbij worden vier of vijf stangen nauwkeurig gerangschikt om zeker te stellen dat het fuseestuk vrij op en neer kan bewegen om zo stoten te absorberen. Omdat elke individuele draagarm alleen belast wordt in de richting van de uitwerkende kracht, kunnen deze relatief dun ontworpen worden


    Een draagarm moet stabiel en zo licht mogelijk zijn.

    Draagarmen die lichter zijn en zeer nauwkeurig met elkaar en de rest van de auto afgestemd kunnen worden, verhogen weliswaar de efficiëntie en het comfort, maar brengen aan de andere kant ook een grotere ascomplexiteit met zich mee. Dit zie je terug in de kosten. Daarom zijn de meeste oudere voertuigen en middenklasseauto’s voornamelijk met driehoeksdraagarmen ontworpen. Deze rusten aan twee punten van de carrosserie (asophanging) en beperken zo de bewegingsvrijheid van de fusee direct ook in verschillende richtingen.


    Wat is een draagarm?


    Draagarmen kunnen geclassificeerd worden op basis van verschillende eigenschappen, zoals de inbouwpositie, de vorm en de contactpunten. Naast draagarmen die dwars op de rijrichting gemonteerd zijn, bestaan er ook armen die in de lengterichting lopen of juist diagonaal verlopen. Draagarmen kunnen daarentegen of enkel uit één balk bestaan, dan spreken we van een zogenaamde staafdraagarm, of daarnaast vervaardigd zijn als een driehoeksdraagarm. Het is aan de ingenieurs van de autofabrikant om hierbij de constructie optimaal te ontwerpen zodat deze zo goedkoop mogelijk is en alsnog relatief weinig afslijt. Driehoeksdraagarmen hebben lange tijd gediend als uitgangpunt van de asconstructie aan de vooras. De verbinding met de fusee zelf vindt meestal plaats via een vorkbeen.




    Wanneer moet je de draagarm vervangen?

    Draagarmen zijn stevige onderdelen die eigenlijk alleen af kunnen breken bij een ongeval of door een krachtige inslag. Ondanks het feit dat draagarmen over het algemeen snel roesten, zijn deze dik genoeg dat ze zelden vervangen moeten worden omdat ze sterk verroest zijn. De zwakte van draagarmen ligt in de lagers. Draagarmen worden niet direct vastgeschroefd maar zijn verbonden met de rest van de carrosserie met behulp van rubber-metaallagers. Deze hebben een dempende werking en voorkomen dat trillingen – en dus geluid – overgebracht worden naar het interieur van de auto. Door de vervorming van het rubber wordt de trillingsenergie omgezet in warmte. De elasticiteit van het materiaal neemt echter met de tijd af. Het rubber wordt uiteindelijk broos en scheurtjes beginnen te ontstaan. Hierdoor krijgt de draagarm meer speling dan bedoeld en dit merk je als bestuurder en passagier.


     


    Een gescheurd lager van een oude draagarm is gemakkelijk te herkennen.


    Symptomen van een defecte draagarm

    Gescheurde draagarmlagers vallen meestal op omdat de auto ongebruikelijke geluiden begint te maken. In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen. Zo kan een auto bij hogere snelheden beginnen te schommelen of je merkt dat de auto zich ‘vervormt’ tijdens het remmen of versnellen. Meer speling in de stuurbewegingen en onverwachte tegenbewegingen kunnen ook duiden op beschadigde lagers. Ten slotte valt aan de slijtage van de banden te zien of een draagarm niet meer naar behoren functioneert.


    Draagarmen vervangen of de lagers uitwisselen?

    Nadat met behulp van een visuele inspectie vastgesteld wordt dat het probleem ligt aan de lagers van een draagarm, blijven er twee opties over: de lagers kunnen uitgewisseld worden of de hele draagarm kan worden vervangen. Als je enkel de lagers vervangt kun je wat geld sparen, maar voor deze stap is ervaring vereist. Je hebt daarnaast een hydraulische pers nodig om de lagerbussen te verwijderen en opnieuw in te drukken, dit kost ook wat meer tijd. De andere reparatiewerkzaamheden zijn hetzelfde als bij het vervangen van de volledige draagarm.

    Als je naar de garage gaat, raden wij echter aan om de gehele draagarm te vervangen. Dit kost minder tijd en levert betere kwaliteit op. Als je het juiste gereedschap thuis hebt en toch al van plan was om de draagarm zelf te vervangen, kun je ook zelf de lagers en bussen kopen. Hierbij moet je voorzichtig zijn dat de bussen niet inhaken. Indien je besluit zelf aan de slag te gaan, moet je ook niet vergeten dat de draagarmlagers niet enkel aan één kant afslijten, maar aan beide kanten vergelijkbare slijtage vertonen. Daarom kun je het beste de draagarmen altijd paarsgewijs vervangen, ook al levert slechts één kant acute problemen op. Controleer direct ook de andere onderdelen zoals de vorkbeen en de ashoezen en natuurlijk de remmen, veren en stabilisatorstangen. Deze kun je zonder veel extra moeite meestal direct meevervangen als je met de draagarmen aan de slag gaat.


    Hoe duur is het vervangen van een draagarm?


    Als je een draagarm vervangt ontstaan er materiaalkosten – de draagarmen zelf en de nieuwe schroeven –, de arbeidskosten voor de installatie en de noodzakelijke wieluitlijning achteraf. Afhankelijk van het voertuig, de assen en de garage kun je uitgaan van ongeveer 400 tot 700 euro. Als je merkartikelen koopt bij carpardoo ben je goedkoper uit. Bij ons koop je draagarmen van Meyle, Monroe en Lemförder al vanaf 25,- EUR. Ook zijn gehele draagarmsets bij ons aanzienlijk goedkoper dan bij de garage. Koop de juiste draagarm online en zoek vervolgens naar een goede garage om de nieuwe draagconstructie in te bouwen. De experts kunnen na het monteren ook de as opmeten en de geometrie van de ophanging aanpassen aan de specificaties van de fabrikant. Alleen zo kun je bandenslijtage en brandstofverbruik tot een minimum beperken en garandeer je een optimale rijuitrichting.



    Onze Duitse collega's hebben het voorgedaan in dit filmpje.

    https://youtu.be/WmX9u6JYPzo