Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Dubbelmassavliegwiel vervangen - instructies en kosten

    Zweimassenschwungrad wechseln

    Het vervangen van een dubbelmassavliegwiel vereist dat de koppeling wordt verwijderd en moet daarom altijd door een garage worden uitgevoerd.


    Inhoudsopgave

    • Functie van het dubbelmassavliegwiel 
    • Opbouw van het dubbelmassavliegwiel en het verschil met het vliegwiel met enkele massa 
    • Dubbelmassavliegwiel defect? Hoe te controleren?
    • Hoe vervang je het dubbelmassavliegwiel?
    • Kosten voor het vervangen van een dubbelmassavliegwiel 

    Functie van het dubbelmassavliegwiel 

    De krukas van een verbrandingsmotor die door de zuigers wordt aangedreven, draait nooit helemaal gelijkmatig, ondanks de slimme opstelling van de drijfstangen en eventuele tegengewichten. De reden hiervoor is de nooit volledig identieke verbranding in de cilinders en de daarbij behorende verschillende krachten. Het dubbelmassavliegwiel, ook gewoonweg vliegwiel genoemd, is bedoeld om deze ongelijkheden te verkleinen. Een uniforme draaibeweging beschermt niet alleen de naastgelegen versnellingsbak en de aandrijfas, maar minimaliseert tegelijkertijd ook de geluidsontwikkeling. Het is een verdere ontwikkeling van het enkelmassavliegwiel en wordt sinds de jaren tachtig steeds meer gebruikt. Naast de dempingsfunctie heeft het vliegwiel ook een tandrand waarmee de motor kan worden gestart met behulp van een starter

    Het vliegwiel is dus een essentieel auto-onderdeel!.

    Opbouw van het dubbelmassavliegwiel en het verschil met het vliegwiel met enkele massa 

    Een dubbelmassavliegwiel bestaat altijd uit twee vliegwielen die door middel van veren aan elkaar zijn gekoppeld. De ene massa is niet-draaibaar op de krukas gemonteerd, de andere aan de versnellingsbakzijde. Het dempende effect is het gevolg van het traagheidsmoment van de hogere massa, die korte versnellingen weerstaat. Ook de verbindingsveren leveren een bijdrage en kunnen op de auto worden afgestemd. Hierdoor kan de versnellingsbak gemakkelijker worden geschakeld en is er minder slijtage aan de flanken van de tandrand.

    Zweimassenschwungrad von SachsOf het dubbelmassavliegwiel moet worden vervangen, hangt onder meer af van van vrijloophoek en kantelspeling.

    Enkelvoudige vliegwielen zijn echter niet volledig verdwenen omdat ze ook voordelen bieden. Enerzijds is het vliegwiel met één massa minder gevoelig vanwege de lagere complexiteit. Aan de andere kant gaat de verminderde massa ook hand in hand met een hoogtoerige motor. Vliegwielen met één massa zijn daarom erg populair, vooral bij sportwagens en in de tuningsector. Maar let op: overeenkomstige wijzigingen moeten worden ingevoerd. Het nadeel kan echter een merkbaar verlies van soepelheid zijn als de eigenfrequentie van de motor niet voldoende wordt verlaagd tot onder het stationair toerental. Er is dan een ratelend of zoemend geluid. Bij een dubbelmassavliegwiel treedt dit effect meestal maar kort op als de motor wordt gestart en uitgeschakeld.

    Dubbelmassavliegwiel defect? Hoe te controleren?

    Een dubbelmassavliegwiel kan verslijten, uitvallen of breken en er is meestal een duidelijk geratel van de versnelling, problemen met schakelen en trillingen. Ze komen vooral voor bij stationair draaien en kunnen bij passende snelheden volledig verdwijnen. Als u trillingen in het stuur of aan de onderzijde opmerkt, moet u daarom onmiddellijk een garage opzoeken om gevolgschade te voorkomen, zoals het optreden van materiaalmoeheid. De garage onderzoekt alle andere mogelijke oorzaken, zoals defecte lagers of dempers en controleert vervolgens het dubbelmassavliegwiel.

    De kantelspeling en de vrijloophoek spelen een bijzondere rol, omdat ze de bewegingsmogelijkheden van de twee massa's ten opzichte van elkaar bepalen voordat de verbindingsveren actief worden. Als er afwijkingen zijn van de fabriekswaarden, is het dubbelmassavliegwiel versleten en moet het worden vervangen. De bepaling vereist het verwijderen van de koppeling en speciaal gereedschap en moet daarom uitgevoerd worden door een garage. Een extra visuele inspectie kan ook schade aan de tandring vaststellen. Als een tand is afgebroken of de wielkrans is gescheurd door overbelasting, is het vervangen van het dubbelmassavliegwiel essentieel.

    Hoe vervang je het dubbelmassavliegwiel?

    Om het dubbelmassavliegwiel te vervangen, moet de versnellingsbak natuurlijk worden verwijderd, maar als deze stap is genomen, is de vervanging relatief eenvoudig. Het dubbelmassavliegwiel en de koppeling worden losgeschroefd, vervangen door geschikte reserveonderdelen en weer vastgemaakt. Het is natuurlijk ook aan te raden om van de gelegenheid gebruik te maken om de koppeling en het druklager te controleren. Nadat het dubbelmassavliegwiel is vervangen, komen de versnellingsbak en de hulpeenheden weer op hun plaats.


    Kosten voor het vervangen van een dubbelmassavliegwiel

    Bij Carpardoo kost een dubbelmassavliegwiel tussen de 150 en 400 euro, afhankelijk van het motorvermogen en het model. Dan zijn er de nodige schroeven en natuurlijk de werkuren van de garage. Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro. Delange werktijd verklaart ook waarom je van de gelegenheid gebruik moet maken om ook de koppeling te vervangen.