Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Zijn elektrische auto's de moeite waard? Wij zoeken het uit.

    Elektroauto mit Ladekabel

    Mogelijke dieselrijverboden en verschillende futurologen die het einde van verbrandingsmotoren in auto’s voorspellen veroorzaken veel onzekerheid bij kopers van nieuwe auto's. Reden genoeg om de belangrijkste verschillen tussen de branders en de zoemers eens goed uit te lichten. (Afbeelding: delray77@istockphoto.com  )

     

    Op het eerste gezicht is het nauwelijks mogelijk om moderne elektrische auto's te onderscheiden van hun familieleden die aangedreven worden door fossiele brandstoffen. De tijden van primitieve autoconcepten – eenzitsvoertuigen met een zonnepaneelaandrijving – zijn gelukkig voorbij. Integendeel, de elektrische modellen uit 2019 benadrukken dat respect voor het milieu, functionaliteit en een aansprekend ontwerp zeer goed samen kunnen gaan. Aan de andere kant circuleren er nog steeds enkele mythes die de uitdagingen van elektrisch rijden onderschatten. Wij geven tekst en uitleg.

    Bij een elektrische aandrijving zijn versnellingen overbodig?

    Afhankelijk van het aandrijfconcept kunnen de wielen van een elektrische auto in beweging worden gebracht door een enkele motor, twee motoren aan de voor- en achterassen of door vier verschillende naafmotoren – een per wiel. In tegenstelling tot benzine- en dieselmotoren beschikken elektromotoren over een grotere rotatiesnelheidsbereik waarin het koppel kan worden overgebracht. Als je er echter van uit gaat dat dit de technische complexiteit van het voertuig ook vermindert, zit je er helaas naast. Bij voertuigen moet namelijk alles altijd zo klein mogelijk gehouden worden, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan installatieruimte of om de prijs of het gewicht te drukken. Hoe kleiner de elektrische motoren worden, hoe sneller ze moeten draaien om hetzelfde vermogen te leveren. De maximale snelheid is bij elektrovoertuigen uiteindelijk ook niet onbeperkt, daarom zijn de motoren vaak uitgerust met een tweede versnelling. De tweede versnelling zorgt er niet alleen voor dat hogere snelheden behaald kunnen worden, deze verbetert ook de algehele efficiëntie van het voertuig met tot wel 10%.

    GKN ePowertrain behoort tot de toonaangevende leveranciers van elektrische aandrijvingen. Het eTwinsterX-systeem biedt onder andere torque vectoring en een elektrische-versnellingsbak met twee versnellingen. (Afbeelding: GKN)

    Hogere efficiëntie zorgt direct ook voor een groter bereik. Als je een dwarssectie van de asmotoren van een elektrisch voertuig bestudeert, wordt al snel duidelijk dat veel van de tandwielen die gebruikt worden overeenkomen met de tandwielen in een conventionele versnellingsbak. Deze moeten natuurlijk ook gesmeerd worden. Toch hoef je met een elektrische aandrijving, in tegenstelling tot bij een verbrandingsmotor, alleen te schakelen om achteruit te rijden.

     

    De remmen van elektrische auto’s slijten minder snel?

    In principe klopt dit. Met behulp van de elektromagnetische wisselwerking wordt kinetische energie omgezet in elektriciteit. Dit proces wordt recuperatie of recuperatief remmen genoemd en vertraagt het voertuig zonder mechanische belasting. Minder mechanische belasting staat gelijk aan minder slijtage. Als je de remschijven en -blokken van een zoemer met die van een brander zonder recuperatie vergelijkt, gaan deze een stuk langer mee. En dat is nog niet eens het mooiste aan dit proces: de energie die op deze manier gewonnen wordt laadt de accu op en vergroot zo het bereik. Je moet hierbij echter wel een waarschuwing van de Duitse automobilistenbond ADAC in gedachten houden. Als je het rempedaal nooit gebruikt, kunnen de remschijven, -blokken of -schoenen gaan roesten. Dit kan de grip en ligging van het remsysteem negatief beïnvloeden en in het slechtste geval wordt het remmen zelfs een uiterst onaangename aangelegenheid. Dan kunnen de remmen alleen nog maar vervangen worden. De ADAC vermoedt dat "verroeste schijfremmen een algemeen probleem van elektrische auto's zijn". Wees dus niet te voorzichtig of zuinig en druk regelmatig de rem van je elektrische voertuig stevig in.

     

    Bereik? Geen probleem meer! Toch?

    De langeafstandsvarianten van toonaangevende modellen zoals de Tesla Model 3 hebben accucapaciteiten tot wel 80 kWh Dit komt, volgens het betrouwbare WLTP-proces, in ieder geval overeen met een bereik van maximaal 499 km. Hierbij is het echter belangrijk om te bedenken dat dit een theoretische waarde is. De accu dient hiervoor volledig opgeladen te zijn en na dit bereik is de accu ook echt helemaal leeg en staat de auto stil. Zelfs voor normale startaccu’s geldt dat zowel het overladen als te ver ontladen van de accu schadelijk is en de accucapaciteit iedere keer dat dit gebeurt minder wordt. Zodra het weer kouder wordt en naarmate de accu ouder wordt, neemt het bereik waarschijnlijk aanzienlijk af. Overweeg voor de aankoop van een elektrische auto's precies welke afstanden je van plan bent regelmatig af te leggen. Het is natuurlijk bijzonder vervelend om met een lege accu langs de kant van de weg te stranden. Daarnaast is het ook belangrijk om te bepalen of je de accu liever koopt of huurt. Als je een accu huurt, wordt het volledige accusysteem vervangen zodra deze onder een bepaalde limiet valt. Het nadeel hieraan zijn de lopende kosten, die ook doorlopen als je auto stilstaat. Overweeg ook welke opties je hebt om de auto op te laden en houd hierbij rekening met de laadinfrastructuur. Met standaard 230 V-wisselstroom en de voor het standaard Nederlandse stroomnet maximaal toelaatbaar stroomsterkte van 16 ampère laadt u over een normale stroomkabel slechts met 3,6 kWh per uur.

    Veel fans van elektrische mobiliteit hebben hun hoop gevestigd op de Model 3 van Tesla. De auto kost in de luxe- en langeafstandsuitvoering minder dan $50.000. Foto: Alexander Migl wikimedia.org (CC BY-SA 4.0)

    Elektrisch rijden is per kilometer goedkoper dan fossiele brandstof?

    De Duitse automobilistenclub ADAC heeft recent een test van de prestaties en uitrusting van vergelijkbare auto's met en zonder elektrische aandrijving uitgevoerd. De lage onderhouds- en bedrijfskosten van elektrische auto’s worden hierin bevestigd. Dit heeft een positief effect op het algehele kostenplaatje. De experts merken ook op dat het waardebehoud van de voertuigen zich in het algemeen positief ontwikkeld. Zoemers zijn per kilometer ongeveer even duur als auto’s met diesel- en benzinemotoren; natuurlijk is hun bereik echter een stuk minder overtuigend. De aanzienlijk hogere aanschafkosten zorgen er in 2019 ook voor dat de keuze voor een EV voorlopig moeilijk blijft.