Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Dynamo vervangen - kosten voor het vervangen van de dynamo

    Lichtmaschine wechseln

    Elektriciteit is overal in de auto nodig, dus het is dus belangrijk dat de dynamo werkt.


    Inhoudsopgave

    • Taak van de dynamo
    • Opbouw en functie van de dynamo
    • Hoe herken je een defecte dynamo? En hoe los je problemen op?
    • Kan je een dynamo herstellen?
    • Hoe vervang je een dynamo?
    • Hoeveel kost het vervangen van een dynamo?

    Taak van de dynamo

    De dynamo wordt in het Duits ook wel de Lichtmaschine genoemd. Dit is historisch zo gegroeid omdat in de beginjaren van de automobiel de voertuigverlichting naast de starter de enige elektriciteitsverbruikers van een auto waren. Tegenwoordig is het natuurlijk anders. Van het entertainmentsysteem met navigatiesysteem, automatische klimaatregeling en bestuurdersassistentie tot stoelverwarming, vrijwel elk systeem heeft voldoende elektriciteit nodig. De dynamo, ook wel alternator genoemd, genereert deze elektriciteit en laadt tegelijkertijd de batterij op. Dat maakt de dynamo het kloppende hart en een essentieel onderdeel van jouw auto.

    Opbouw en functie van de dynamo

    De dynamo wordt meestal aangedreven door een V-snaar, die het toerental en het koppel van de krukas overbrengt naar de riemschijf (ook wel poelie) van de dynamo en daarmee de ingaande as van de dynamo doet draaien. Door deze draaibeweging worden binnenin de dynamo elektromagneten voorbij een spoel geleid en een spanning geïnduceerd. Opdat de onregelmatigheden van de rotatie van de motor de dynamo niet beschadigen en de slijtage van de V-riem niet buitensporig wordt, is de dynamopoelie ontworpen als een vrijloop, d.w.z. het vermogen wordt slechts in één richting overgedragen. Aangezien de gegenereerde spanning in alle omstandigheden dezelfde moet zijn, moet de magneetsterkte van de elektromagneten worden aangepast door een excitatiespanning afhankelijk van de belasting. Dat doet de laadregelaar. Ten slotte zorgt een gelijkrichter ervoor dat de gegenereerde wisselstroom wordt omgezet in een gelijkstroom.

    Lichtmaschine von Bosch

    Let er bij het kopen van een dynamo op dat deze in je auto past.



    Hoe herken je een defecte dynamo? En hoe los je problemen op?

    De eerste tekenen van een probleem van de dynamo zijn meestal het oplichten van het accu-lampje of startproblemen als de batterij niet voldoende vermogen kan leveren voor de starter. Om zeker te zijn dat de symptomen echt te wijten zijn aan de dynamo, moet je systematisch te werk gaan en eerst de batterijspanning en de laadspanning van de dynamo controleren met een multimeter. De batterij moet een waarde hebben van ongeveer 12 volt. De dynamo moet ongeveer 14 volt genereren terwijl de motor draait. Als dit niet het geval is, is de laadregelaar defect of is de kabel van de excitatiestroom beschadigd. Ook een beschadigde vrijloop van de dynamo kan de spanning doen dalen. Deze wordt met de hand gecontroleerd, moet de ingaande as in de ene richting bewegen en mag geen weerstand in de andere richting hebben en natuurlijk geen ongebruikelijke geluiden maken of verticale speling hebben. Tegelijkertijd wordt ook de houder van de dynamo gecontroleerd.

    Als alles in orde is, ga je verder met de kabel tussen de dynamo en de batterij, waarvan de weerstand moet worden bepaald. Meer dan 1 ohm zou heel ongebruikelijk zijn. Om ervoor te zorgen dat er geen afwijking van het meetapparaat is, kan de gemeten waarde worden vergeleken met de weerstandswaarde die wordt bereikt door beide poolpunten bij elkaar te houden. Als er een significante afwijking is, moet de kabel vervangen worden. Vervolgens wordt de laadregelaar gecontroleerd door de laadspanning van de dynamo te meten, ook onder belasting. Het mag niet scherp vallen of sterk naar boven buigen, maar moet constant binnen een bereik van ca. 13,6 - 14,4 V zijn. Defecte laadregelaars zijn ook te herkennen aan het feit dat het batterij-indicatielampje soms dimt onder belasting of begint te knipperen. Als de laadregelaar toegankelijk is, kan je deze ook verwijderen met het contact uit en naar de potloden kijken. Ze moeten gelijkmatig worden geschuurd en natuurlijk groot genoeg zijn.

    Kan je een dynamo herstellen?

    Als de dynamo zelf defect is, bijvoorbeeld door gecorrodeerde geleiders, gebroken contacten of beschadigde diodes is het voor de leek onmogelijk om de dynamo te herstellen. Maar zelfs als professional kan je beter vertrouwen op een nieuwe dynamo, want de ervaring leert dat de duurzaamheid van reparaties meestal teleurstellend is. Kiezen voor een nieuwe dynamo is meestal het betere alternatief. Om de kosten onder controle te houden, is het raadzaam om in te zetten op merkartikelen van hoge kwaliteit tegen een scherpe online prijs en de dynamo bijvoorbeeld bij ons te kopen.

    Hoe vervang je de dynamo?

    De vervanging van de dynamo of alternator kan sterk verschillen van voertuig tot voertuig. Bij oudere auto's is het vervangen van de dynamo veel eenvoudiger vanwege de beschikbare ruimte. Bij moderne kleine auto's kan het echter nodig zijn om eerst een hele reeks niet-betrokken componenten te demonteren om tot bij de dynamo te komen. Soms moet zelfs het deksel van de distributieriem of distributieketting worden verwijderd. Samengevat, de V-snaar wordt ontspannen en verwijderd, de kabelconnector wordt verwijderd en de bouten van de dynamo worden losgedraaid. De dynamo kan vervolgens voorzichtig uit de houder worden verwijderd met behulp van een bandenijzer. Voor de installatie controlleert u of nieuwe dynamo identiek is aan de vorige. Als het nieuwe onderdeel is geïnstalleerd en de V-riem opnieuw wordt gespannen, moet 14 V resulteren als laadspanning voor elke belastingsconditie.

    Hoeveel kost het vervangen van een dynamo?

    De vervanging van de dynamo is sterk afhankelijk van de auto, de installatiekosten verschillen afhankelijk van de toegankelijkheid van de dynamo. Maar er zijn ook verschillende prijzen voor de dynamo zelf. Afhankelijk van het voertuig kan een nieuwe dynamo tussen de 150 en 700 euro kosten. Inclusief installatie zijn ook viercijferige bedragen denkbaar. Het is des te belangrijker om aanbiedingen van garages te vergelijken en de dynamo bij carpardoo te kopen. We hebben dynamo’s van Bosch, Hella of Valeo die geenszins inferieur zijn aan het originele onderdeel, maar aanzienlijk goedkoper zijn.