Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Parkeerhulp zelf inbouwen - Alles wat je moet weten

    Mensen die in grote steden wonen zijn maar al te bekend met het probleem: de auto's lijken steeds groter te worden, terwijl de parkeerplaats steeds kleiner wordt. Het is ook vervelend als bestuurders bij het parkeren een paar centimeter verkeerd inschatten en dit deuken veroorzaakt. Hoewel de meeste nieuwe auto's af fabriek zijn uitgerust met een parkeerhulp of als accessoire kunnen worden gekozen bij het bestellen, hebben veel oudere modellen nog niet de luxe om de bestuurder met een aanhoudende piep te waarschuwen voor obstakels. Daarom is het achteraf inbouwen van een parkeerhulp een populaire optie.

    Met behulp van de Park Distance Control (PDC) kunnen obstakels tijdens het parkeren voorzien worden - en schade voorkomen. Ondanks het enthousiasme voor de techniek is het toch belangrijk om eerst de verschillende soorten parkeerhulpmiddelen aan te pakken. Vragen als: "Heb ik voor en achter een parkeerhulp nodig?" of "wil ik een parkeerhulp achteraf inbouwen die alleen de achterzijde dekt?" Moeten eerst beantwoord worden. Ten slotte is het ook belangrijk om de kosten, het dekkingsgebied en het installatiegemak af te wegen.

    Dus vergeet nooit een model te kiezen dat niet alleen aan jouw verwachtingen voldoet, maar ook aan jouw auto. Belangrijke criteria die een merkbare invloed hebben op de keuze van de juiste parkeerhulp zijn onder meer:

    • Compatibiliteit met een trekhaak
    • De breedte van de auto
    • De wens voor eventuele extra's

    Vooral het laatste punt is de laatste jaren steeds interessanter geworden. Als je een parkeerhulp achteraf wilt inbouwen, hoef je niet langer te kiezen tussen een paar modellen met als belangrijkste taak het piepen bij het naderen van een obstakel. Ook al zijn de klassieke radioapparaten de goedkoopste optie, achteruitrijcamera’s worden steeds populairder. Ze waarschuwen niet alleen de bestuurder met een geluidssignaal, maar zorgen tegelijkertijd voor het juiste beeld.

     

    Inbouwen - zelf doen of naar de garage?

    De parkeerhulp zelf inbouwen met de juiste gereedschappen, onderdelen en handleidingen klinkt aantrekkelijk. Maar voorzichtigheid is op dit gebied bijzonder belangrijk. Zo moet er in de carrosserie geboord worden, en dit kan lelijk misgaan. Installatie in de garage is weliswaar duurder, maar daar krijg je wel meer zekerheid en vakmanschap voor terug.

    Het vertrouwen en gemak van de garage

    Allereerst: hoe moeilijk het is om de parkeerhulp nader toe te passen, hangt in wezen af van je auto en de geselecteerde parkeerhulp af. In het algemeen is het echter voor gepassioneerde "hobbyisten" altijd hetzelfde om de parkeerhulp aan de achterkant van het voertuig te bevestigen. In dat geval komt de benodigde elektriciteit voor de werking van het achterlicht. Met andere woorden, het systeem wordt geactiveerd zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.

    Afgezien van de verwachte installatiekosten in de werkplaats moet je rekening houden met een prijzen van camerasystemen tot wel € 250,-. In het geval dat je alleen de vier sensoren voor de parkeerhulp nodig hebt, betaal je meestal tussen de 120 en 150 euro.

    Last but not least, het feit dat de installatie van de sensoren voor van een parkeerhulp iets moeilijker is, wordt ook weerspiegeld in de prijs. Aan de voorkant van de auto haalt de PDC zijn stroom uit de dagrijverlichting of de accu. Bovendien moet de parkeerhulp mogelijk de snelheid meten om te kunnen herkennen of de bestuurder momenteel parkeert. De installatie van de parkeerhulp vooraan wordt in de werkplaats berekend op gemiddeld €250,-, dit is natuurlijk ook afhankelijk van het werkplaatstarief. Als het complete systeem - d.w.z. sensoren aan de voor- en achterzijde - moet worden geïnstalleerd, mag je een factuur verwachten van €300,-  tot €400,-.

    De reis naar de werkplaats is meestal de moeite waard, vooral bij het installeren van hoogwaardige kwalitatieve systemen. Deze kenmerken zich onder meer door het feit dat ze het gebruikerscomfort nog verder vergroten door de radio automatisch uit te schakelen bij het parkeren of het bepalen van de snelheid van het voertuig. Dergelijke ingrepen in de elektronica moeten ALTIJD worden uitgevoerd door een specialist!

     


    Eenvoudige inparkeerhulp kan zelf ingebouwd worden

    Doe-het-zelvers kunnen hun parkeerhulp of PDF zelf inbouwen als:

    • deze achterin moet worden gemonteerd
    • de parkeerhulp op basis van de radio werkt

    Je hebt hierbij een boormachine voor nodig, met conische boren, als je netjes te werk wilt gaan. Veel fabrikanten van parkeerhulpmiddelen nemen echter de eerder genoemde conische boren op in hun sets, zodat je ze niet apart hoeft aan te schaffen. Plan voldoende tijd en werk idealiter met zijn tweeën, mede omdat de hele bumper vaak moet worden verwijderd.

    Conclusie

    Parkeerhulpmiddelen zijn waardevolle hulpmiddelen in het dagelijks leven als ze correct zijn geïnstalleerd. Voor een soepele werking is het echter, vooral bij grotere voertuigen, belangrijk om voldoende sensoren te gebruiken om een zo groot mogelijk gebied te bestrijken. Zelfs als uit testrapporten herhaaldelijk blijkt dat de parkeerhulp grotendeels veilig is, zou het een vergissing zijn om uitsluitend op het piepen te vertrouwen. Er is altijd een restrisico of het risico dat intervaltonen onjuist worden beoordeeld. Daarom vervangt een achteraf aangebrachte parkeerhulp nooit het waakzame oog en de ervaring van de chauffeur.

    Let op: Met of zonder inparkeerhulp, wie schade veroorzaakt is daarvoor verantwoordelijk..

    De parkeerhulp is dus geen vrijbrief om los te gaan in het parkeervak, maar een handig hulpmiddel dat het parkeren vereenvoudigd en veiliger maakt. Verantwoord gedrag in het weg- of parkeerverkeer blijft desondanks een verplichting.