Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De starter vervangen - instructies, tips en kosten

    Anlasser wechseln

    De starter is essentieel voor het starten van de motor. Als het kapot is, moet het worden vervangen.


    Inhoudsopgave

    • Taak van de starter
    • Opbouw van de starter
    • Symptomen van een defecte starter
    • Hoe vervang je de starter?
    • Hoeveel kost het om een ​​starter te vervangen?

    Taak van de starter

    Een verbrandingsmotor moet  zowel zijn eigen traagheid als de wrijvingsweerstand kunnen overwinnen. Hiervoor is energie nodig. Deze moet van buitenaf worden toegevoegd om het verbrandingsproces op gang te brengen. Dit is de taak van de startmotor, ook wel starter genoemd. Door bij het draaien van de contactsleutel een rondsel in de tandring van het vliegwiel in te schakelen. Dit systeem maakte het aanzwengelen uit de beginjaren van de autogeschiedenis overbodig, maar werkt in principe op dezelfde manier. In moderne voertuigen is de startmotor echter niet alleen nodig om de motor te starten bij het wegrijden, want het automatische start-stopsysteem schakelt de motor bij elke stop uit.

    De starter is dus een essentieel auto-onderdeel.

    Taak van de starter

    Een starter bestaat in wezen uit drie delen: de startmotor, die de energie levert, de enkelsporige overbrenging, die ervoor zorgt dat het rondsel en de tandring elkaar vinden, en het aangrijpingsrelais, dat het rondsel in positie brengt en als contactbrug voor de hoofdstartstroom fungeert. Het ingeschakelde rondsel wordt aangedreven door de startmotor en genereert door de overbrengingsverhouding een hoog koppel op de krukas. De zuiger van de motor wordt via de drijfstang bewogen en het brandstof-luchtmengsel wordt samengeperst totdat het ontvlambaar is. Bij dieselgeneratoren wordt het proces ondersteund door gloeibougies, die de koude motor opwarmen en er bij temperaturen tot 1200 ° C voor zorgen dat de diesel ook in het koude seizoen zijn ontstekingstemperatuur bereikt.

    Anlasser bzw. Starter

    Als de startmotor defect is, start de auto niet.


    Symptomen van een defecte starter

    Als de motor niet start, is dit niet alleen vervelend, maar kan het ook leiden tot uitgebreid onderzoek van het probleem. De starter is immers niet altijd de oorzaak. Ook een oude accu, een defecte dynamo of problemen met de brandstoftoevoer en storingen in het ontstekingssysteem behoren tot de mogelijkheden. Het is daarom des te belangrijker om de symptomen van een kapotte starter te kennen en te controleren voordat je deze vervangt. Een veel voorkomend symptoom is een snelle klik bij het aanzetten van het contact. Ze duiden meestal op een spanningsval op de aardleiding. Bij het omdraaien van de contactsleutel, uitgaande van de accu, moet daarom de spanning bij elk contact worden gecontroleerd met een multimeter. Hetzelfde geldt voor een enkele klik, alleen dat in dit geval de fout waarschijnlijk in de positieve lijn zit. Beide problemen kunnen worden opgelost door de contacten te reinigen (met de accu losgekoppeld). Lichte hamerslagen op de starter kunnen ook helpen.

    Als er niets gebeurt wanneer u op de startknop drukt of de contactsleutel omdraait, is het circuit waarschijnlijk onderbroken. Dit kan te wijten zijn aan een beschadigde kabel of een defect startrelais. De starter zelf is relatief onderhoudsarm, maar kan, afhankelijk van de leeftijd en het gebruik van de auto, ook defect raken door een beschadigd vrijloopwiel, defecte elektromotor, beschadigd tandwiel of rondsel en versleten koolborstels. In de meeste gevallen is het vervangen van de starter het snelste en goedkoopste alternatief.

    Hoe vervang je de starter?

    De inspanning voor het verwijderen van de starter is natuurlijk afhankelijk van het voertuig, maar meestal is het niet nodig om de versnellingsbak of de motor te demonteren. De luchtslangen en mogelijk ook andere systemen zoals de airconditioning-compressor of de generator moeten worden verwijderd om voldoende ruimte te hebben. De generator zelf wordt er gewoon op geschroefd en heeft twee contacten waarop de stroomvoerende leidingen zijn aangesloten. Deze worden eerst verwijderd, daarna worden de bevestigingsschroeven losgedraaid en wordt de starter voorzichtig uitgetrokken. Vervolgens moet u het rondsel op beschadigingen controleren. Als de tandflanken defect zijn, moet de versnellingsbak omlaag staan ​​en moet het vliegwiel worden gecontroleerd. Als het rondsel echter in orde is, kunt u de nieuwe starter eenvoudig op zijn plaats zetten en vastschroeven.

    Hoeveel kost het om een ​​starter te vervangen?

    De kosten voor het wisselen van de starter bestaan ​​uit de aanschafprijs van het nieuwe onderdeel en de arbeidskosten. De starter zelf is verkrijgbaar vanaf ongeveer 90 euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De loonkosten worden bepaald door de bereikbaarheid en kunnen tussen de 400 en 600 euro liggen. In totaal kost het vervangen van de starten dus tussen de 500 en 800 euro.