Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Inhoud

    • Wat is het stuurhuis?
    • Hoe werkt het stuurhuis?
    • Wanneer stuurhuis vervangen?
    • Hoe herken ik een defect stuurhuis?
    • Stuurhuis vervangen - instructievideo
    • Wat kost het stuurhuis vervangen?

    Wat is het stuurhuis?

    Het stuurhuis brengt het draaimoment van het stuurwiel over naar de wielen. De draaihoeken van de wielen moeten immers verschillen in de bochten om slippen te voorkomen. Het tandheugelstuursysteem, dat bestaat uit de stuurinrichting inclusief spoorstangen en spoorstangeinden, is ingeburgerd geraakt. Deze zijn verbonden met de stuurhendels, die op hun beurt de fusee en het stuurwiel bewegen.

    Hoe werkt het stuurhuis?

    Een stuurinrichting bestaat uit een tandheugel en rondsel, waarbij de rotatie van het rondsel de tandheugel naar rechts en naar links kan bewegen. Met andere woorden, de stuurinrichting zet de draaiing van het stuurwiel om in een zijdelingse beweging. De krachten die hiervoor nodig zijn, hangen af van verschillende factoren zoals de blokkeerhoek van het stuurwiel en vooral de snelheid van de auto. De stuurbekrachtiging ondersteunt de bestuurder dus elektrisch of hydraulisch. De draagkracht kan variëren afhankelijk van het rijprogramma en de rijsituatie. De hydraulische stuurbekrachtiging maakt gebruik van de oliedruk van de servo-olie, die via kleppen in de stuurinrichting stroomt. De elektrische stuurbekrachtiging daarentegen werkt met een elektrische motor die het effectieve koppel varieert afhankelijk van de specificaties van de besturingseenheid.

     

    Bestel hier je stuurhuis bij Carpardoo! 

     

    Wann muss das Lenkgetriebe gewechselt werden?

    Het vervangen van een stuurinrichting is gelukkig geen alledaags karwei, maar kan noodzakelijk worden als er bijvoorbeeld olie lekt. Dit is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar leidt er ook toe dat de draagkracht van de servo-olie met de tijd afneemt. Als bestuurder moet je dus steeds meer kracht op het stuurwiel zetten. Bovendien kunnen in beschadigde stofkappen vuil en water doordringen in de stuurinrichting en schade veroorzaken die als ongewone stuurweerstand kan worden gevoeld. Als de manchetten gescheurd zijn, moet je dus naar een werkplaats gaan. Tot slot kan overmatige stuurspeling en een sponsachtig rijgevoel ook een indicatie zijn voor een defecte stuurinrichting, maar in dit geval moet u altijd de vering controleren.

    Het stuurhuis vervangen is een kostbare klus.




    Hoe herkent men een kapot stuurhuis?

    De eerste en belangrijkste indicatie van een defecte stuurinrichting is ongewoon stuurgedrag. Als chauffeur moet je het gevoel hebben dat er iets mis is. Let ook op geluiden, waarbij eenzijdige scheurtjes vaak veroorzaakt worden door de wiellagers. Knappen, knallen, kraken bij het sturen is echter nooit normaal. Een duidelijke aanwijzing dat de stuurinrichting kapot is, is daarentegen olievlekken. Aangezien alle parameters ook voortdurend worden bewaakt in elektrisch ondersteunde stuurinrichtingen, wordt in het geval van een storing meestal ook een overeenkomstige foutmelding in de boorddiagnose opgeslagen. Let bovendien op problemen met rechtrijden of slechts eenzijdige stuurondersteuning.

    Anleitung für den Wechsel des Lenkgetriebes

    Het wisselen van de stuurinrichting is geen werk voor de thuiswerkplaats, omdat het stuurwiel moet worden gerepareerd en eventuele servo-olie moet worden afgetapt. Vervolgens worden de uiteinden van de trekstang losgemaakt en wordt de stuurinrichting losgeschroefd. Dit vereist ervaring en geschikt gereedschap en een hefplatform. Als het een hydraulische servo-ondersteuning is, moet de olieleiding ook worden gedemonteerd en gereinigd of vervangen.


    Wat kost het vervangen van het stuurhuis?

    Als het stuurhuis vervangen moet worden en je beslist over een nieuw onderdeel, beginnen de zuivere materiaalkosten bij ongeveer 500 euro. Misschien is alleen de elektromotor of de hydraulische pomp defect, wat al vanaf ongeveer 200 Euro kost. Maar de kosten zijn natuurlijk afhankelijk van de auto en kunnen al snel oplopen tot vier cijfers. Daarbovenop komt de installatie, die nog eens 400 tot 600 euro kost, zodat je uiteindelijk tussen de 800 en 1.500 euro in totaal krijgt. Des te meer is het de moeite waard om te zoeken naar goedkope online alternatieven voor het originele onderdeel, want bij carpardoo bieden wij betrouwbare merkartikelen van o.a. Meyle of TRW.