Trekhaakgids
Een trekhaak kan zeer nuttig zijn, maar maakt zelden deel uit van de standaarduitrusting van een auto. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat de meerderheid van de automobilisten nooit grotere ladingen hoeven te vervoeren. Als je echter een tuin hebt, een huis aan het bouwen bent, graag met caravans of fietsen reist of zelfs paarden of boten bezit, zal je de voordelen van een trekhaak zeker waarderen. De trekhaak is een essentieel auto-onderdeel voor de actieve automobilist. Afhankelijk van je eigen eisen en hoe je jouw auto gebruikt, kun je ook kijken naar verschillende typen trekhaken. Er zijn momenteel drie verschillende systemen op de markt. We stellen ze hier aan je voor.
De starre trekhaak
De starre trekhaak is de eenvoudigste variant. De stang van de kogelkop en de basisdrager vormen een solide en stabiele eenheid, zodat de trekhaak na de montage aan de achterzijde van het voertuig stijf blijft. Door hun eenvoudige constructie zijn starre trekhaken bijzonder voordelig en duurzaam. Ze zijn geschikt voor automobilisten die vaak van een trekhaak gebruik maken, alsmede voor prijsbewuste autobezitters. Deze modellen maken het echter moeilijker om een parkeerplaats te vinden, vooral in het stadsverkeer, en eventuele parkeersensoren kunnen ook worden verstoord door de kogelkop: het systeem kan de kogelkop verkeerd interpreteren als een obstakel.
De afneembare trekhaak
Een variant is de afneembare trekhaak. Het verschil ligt in de mogelijkheid om de kogelkop samen met de kogelkopstang van de basisdrager te verwijderen. De systemen zijn eenvoudig in gebruik. Vaak zijn een paar handelingen zonder gereedschap en hulpmiddelen genoeg. Ze zijn iets duurder, maar bieden het grote voordeel dat je de trekhaak ook alleen kunt gebruiken wanneer je deze echt nodig hebt. Op deze manier vermijd je botsingen tijdens het inparkeren en problemen met parkeerhulpsystemen. We kunnen dit systeem dan ook aanbevelen aan iedereen die slechts af en toe een trekhaak nodig heeft.
De draaibare trekhaak
Echt chique wordt het met de draaibare trekhaak. Dit systeem werd ontwikkeld vanuit het idee dat een trekhaak ook een belemmering kan zijn in het dagelijks vervoer en vaak slechts af en toe wordt gebruikt. In tegenstelling tot de afneembare trekhaak, hoeft de kogelkop met de bijbehorende stang niet te worden verwijderd en opgeborgen, maar kunnen deze eenvoudig worden weggeklapt. Op deze manier heb je de trekhaak altijd gebruiksklaar bij de hand, zonder dat je met de nadelen van een starre trekhaak te maken hebt. De complexe mechanica en het onovertroffen comfort hebben echter hun prijs, en zijn vaak dan ook een hogere aanschafprijs.
Montage van een trekker
De meeste ambitieuze hobbyklussers kunnen een trekhaak monteren, maar over het algemeen is het beter om dit aan een specialist over te laten. De bumper en de motorkap moeten tenslotte gedemonteerd worden en de kabelset moet aan het elektrische systeem van het voertuig aangesloten worden. Hiervoor heb je niet alleen tijd en ervaring, of op z’n minst vaardigheid, nodig, maar ook een paar helpende handen. Werk met z'n tweeën om schade aan de lak te voorkomen. Hier zie je hoe onze Duitse collega's een trekhaak inclusief kabelset bij een BMW monteren.
Waar moet je rekening mee houden als je een trekhaak gebruikt?
Omdat de trekhaak tijdens het gebruik vast met de carrosserie is verbonden, worden de krachten die op de trekhaak worden uitgeoefend ook op het voertuig overgebracht. Dit heeft op zijn beurt weer een effect op het rijgedrag. Om ervoor te zorgen dat de auto te allen tijde controleerbaar blijft, worden de maximummassa en de D-waarde als grenswaarden gespecificeerd. De D-waarde geeft de belastbaarheid van de trekhaak aan. Beide waarden zijn op het typeplaatje van de trekhaak te vinden. Het maximale trekvermogen, wat voorheen gebruikt werd, staat er niet meer op. Dit kan echter wel worden herleid:
Maximaal trekvermogen = (D-waarde * toelaatbare maximummassa van de auto) / (zwaartekracht * toelaatbare maximummassa van de auto - D-waarde)
De toegestane maximummassa ligt meestal tussen de 50 en 100 kg. Dit voorkomt dat het trekkende voertuig kantelt en de voorwielen het contact met de grond verliezen. Bij de montage van bijvoorbeeld een fietsendrager mag het eigen gewicht niet worden genegeerd. De trekker wordt door het gewicht van de fietsen extra belast.
Koppeling van de aanhangwagen
Met een rijbewijs van categorie B mag je aanhangwagens met een maximaal toegestane massa tot 750 kg trekken. Indien de aanhangwagen zwaarder is, mag de combinatie niet meer dan 3,5 ton wegen. Om de aanhangwagen te koppelen, wordt de auto tot dicht bij de aanhangwagen gereden. Nadat de motor is uitgeschakeld wordt de parkeerrem aangetrokken. Zorg er natuurlijk voor dat de auto op een recht oppevlakte staat tijdens het koppelproces. Na het loslaten van de parkeerremmen van de trailer wordt deze aangekoppeld en gezekerd. De lus van de losbreekkabel wordt over de kogelkop geleid. Als de koppeling loskomt, dient dit systeem als noodrem voor de aanhanger.
De aanhanger wordt dan via de aanhangeraansluiting van energie voorzien en kan lichtsignalen ontvangen. Dit is belangrijk voor de verlichting. Voor je gaat rijden moet je controleren of de belichting goed functioneert.
Rijden met een aanhangwagen
De extra massa van een aanhangwagen verandert het rijgedrag van een auto merkbaar, waardoor aanhangwagens met eigen remmen in principe het veiligste alternatief zijn. Omdat het extra gewicht echter sowieso de remafstand vergroot, moet de snelheid altijd worden aangepast. Als je een caravan trekt, moet je er rekening mee houden dat deze veel wind vangt en als een soort zeil kan gaan werken. Een lagere snelheid is ook in dit geval de beste voorzorgsmaatregel. Tot slot is het belangrijk om zoveel mogelijk te oefenen met manoeuvreren, niemand wordt immers als expert geboren. Zodra de aanhanger correct geplaatst is, wordt het trekkende voertuig ontkoppeld en apart geparkeerd.