Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De meest voorkomende APK-gebreken

    De aanhouder wint, zo ook bij auto-onderhoud. We weten ondertussen allemaal wel dat hoe langer je een auto kunt blijven rijden zónder al teveel (en prijzig) onderhoud, des te goedkoper hij in aanschaf wordt. Daarom kijken we bij Carpardoo goed naar auto’s die meer en/of minder onderhoud nodig hebben, en stemmen zodoende ons aanbod af op de vraag.

    De auto-experts van de TÜV in Duitsland publiceren jaarlijks een uitgebreide evaluatie van auto-inspectieresultaten. De Duitse variant van de Nederlandse APK, ook wel Hauptuntersuchung (HU) genoemd, is dus nu zelf geïnspecteerd. De miljoenen auto’s die aan een grondige inspectie zijn onderworpen, worden aldus samengevat in een handig overzicht. Dit levert ieder jaar opnieuw interessante inzichten op over de meest voorkomende problemen bij auto’s gerangschikt naar de verschillende leeftijdscategorieën.

    De apk: adviespunten en reparatiepunten

    Automobilisten zien de apk redelijk rechtlijnig tegemoet. Je auto wordt of goedgekeurd of afgekeurd. Je mag de straat direct weer op, of je arme bolide moet snel naar de garage voor reparatie. De realiteit ligt iets genuanceerder. Tijdens de apk zijn er drie verschillende categorieën gebreken die vastgesteld worden. Er zijn reparatiepunten, gebreken die al tijdens de apk gerepareerd worden zodat de auto alsnog de weg op mag. Dan zijn er adviespunten, geadviseerde reparaties, die niet noodzakelijk of direct verholpen moeten worden. Met alleen reparatie- en adviespunten doorstaat een auto dus gewoon de apk. De laatste categorie is minder geliefd onder automobilisten, de zogenaamde afkeurpunten.

    De meest interessante inzichten uit het rapport

    Het blijkt dat de lichten, met name de dimlichten, het vaakst tot een negatief rapport leiden. Bij nieuwere auto’s is het licht verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle afkeuringen of noodzakelijke reparaties. Ook olielekkage is een vaak voorkomend probleem, al moet hierbij vermeld worden dat de Nederlandse eisen soepeler zijn dan de Duitse. Oudere auto’s hebben hier met name last van. De vering en asophanging vormen ook pas vaker een probleem naarmate auto’s ouder worden.

    Het stuursysteem daarentegen werkt bijzonder betrouwbaar, en ook de remmen (uitgezonderd de remschijven) zorgen zelden voor kopzorgen. Jongere auto’s hebben ook vrijwel nooit last van overmatig roest of scheuren. Dat is maar goed ook, want dit zijn meestal zeer ernstige problemen, die zelfs bij oudere bolides maar heel af en toe optreden. Het remsysteem blijft door de regel genomen goed functioneren, en levert bij jongere bolides sporadisch problemen op. 

    De verschillen tussen de merken

    Het onderzoek van de TÜV levert ook interessante inzichten op als het gaat om de verschillende automerken. Zo blijkt dat de Duitse kwaliteitsmerken zoals Porsche en Mercedes uiterst betrouwbaar zijn. Niet geheel verrassend misschien, maar het toont wel aan dat bij auto’s de prijs vaak ook een redelijk goede indicatie levert over de kwaliteit onder de motorkap. Ook Audi, een autobouwer die een uitstekende reputatie geniet onder liefhebbers van degelijke kwaliteit, maakt auto’s die opvallend weinig gebreken vertonen.

    Als je een Porsche 911 koopt, kun je er vanuit gaan dat deze zelfs na 10 jaar rijden probleemloos de apk doorloopt. Dit is dan ook de onbetwiste kwaliteitskampioen. Toch hoef je voor deze kwaliteit niet altijd diep in de buidel te tasten. Ook bestuurders van een Toyota (bijvoorbeeld de Auris en Corolla Verso), Hyundai (de i20) of Opel (de aantrekkelijk geprijsde Adam) kunnen zonder zweethanden richting de garage rijden voor de algemene keuring.

    Goedkoop kan echter ook duurkoop blijken. De Dacia Logan en Fiat Punto leveren dramatische resultaten. Na drie jaar heeft één op de zeven auto’s al een reparatie nodig om de Duitse apk te doorstaan. Het is sowieso de moeite waard om goed na te denken voordat je naar de Dacia-dealer stapt, vrijwel alle modellen presteren erg slecht vergeleken met de auto’s van andere producenten.

    Ook de roemruchte cinquecento (Fiat 500) doet z’n soms twijfelachtige reputatie nog altijd eer aan. Franse autobouwers presteren ook niet altijd naar behoren. De Renault Kangoo en Megane presteren steeds slechter naarmate de leeftijd van de bolide toeneemt, en ook de Clio laat sterk te wensen over. Opvallend is dat Citroën en Peugeot ook veel modellen leveren die bovengemiddeld vaak gebreken vertonen.

    Misschien zijn sommige clichés dan toch gebaseerd op een kern van waarheid. Duitse auto’s presteren simpelweg bovengemiddeld goed en die verdienen hun reputatie van degelijkheid en kwaliteit dubbel en dwars.

    Meest voorkomende APK gebreken auto's van 3 tot 5 jaar oud

    Meest voorkomende APK gebreken auto's van 7 tot 9 jaar oud

    Meest voorkomende APK gebreken tot 11 jaar oude auto's

    Automodellen met de meeste APK gebreken van 3 tot 5 jaar oud

    Automodellen met de meeste APK gebreken tot 11 jaar oud

    Automodellen met de minste APK gebreken van 3 tot 5 jaar oud

    Automodellen met de minste APK gebreken tot 11 jaar oud

    Bron:

    https://www.tuev-sued.de/auto-fahrzeuge/tools-services/tuev-report/maengelriesen-und-fehlerzwerge

    https://www.tuev-sued.de/auto-fahrzeuge/tools-services/tuev-report/die-haeufigsten-maengel