Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Je V-snaar piept? Wij helpen je verder!

    • V-snaar of geribde V-snaar?
    • Wat veroorzaakt het piepen?
    • De oorzaak van het piepen achterhalen
    • Controleer de spanning van de riem
    • Helpt een V-snaarspray?
    • Vervangkosten

    Als je V-snaar piept, mag je dit zeker niet zomaar negeren. Het storende geluid kan namelijk een aanwijzing zijn dat er een serieus probleem is. Vooral als het piepen gedurende een langere periode optreedt. In dit artikel leggen we uit waar het piepen vandaan komt, wat je eraan kunt doen en wat je vooral zelf niet moet proberen. Als je liever niet zelf met de V-snaar aan de slag wil gaan, moet je zeker een garage opzoeken indien het piepen aanhoudt.


    V-snaar of geribde V-snaar?

    Voordat we ingaan op het piepen zelf, willen we eerst even ophelderen dat we, als we het hebben over een V-snaar, meestal hebben over een poly V-riem. Dit is een nieuwere versie van de oudere V-snaar die gekenmerkt wordt door ribben die in de lengterichting lopen. De poelies waarover de snaar loopt hebben groeven zodat de V-snaar goed over de poelie loopt.

    Spannung Keilrippenriemen

    Wat veroorzaakt het piepen?


    Als de V-snaar storende geluiden maakt komt dit doordat er onvoldoende tractie is tussen de poelie en de aandrijfriem. De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten. Dit kan relatief eenvoudig nagelopen worden. Vaak speelt ook het weer een rol. Natte en koude weersomstandigheden in de herfst en winter kunnen tot piepen leiden, omdat water op de riem de grip vermindert en de riem stijver wordt door de kou. Gedurende de koude maanden zijn er vaak meer elementen die stroom gebruiken, zoals de verwarming, wat de weerstand aan de dynamo verhoogd, omdat er ook meer elektriciteit moet worden opgewekt. Het geluid kan ook door iets heel anders dan de snaar zelf veroorzaakt worden. Versleten spanrollen, tussenpoelies en trillingsdempers kunnen ook leiden tot een piepend geluid.


    De oorzaak van het piepen achterhalen

    Inspecteer de V-snaar eerst terwijl de auto stilstaat. Is de snaar flexibel of poreus? Bevinden zich aan de buitenkant kleine scheurtjes? Is de snaar vrij van vetten en oliën? Is de snaar geheel intact of zijn de randen misschien gescheurd? Controleer in het bijzonder de zijkanten, want wrijving aan de zijkant van de poelie kan met name verantwoordelijk zijn voor het vervelende piepen. Kijk goed naar de ribben. Kun je ergens ongebruikelijke slijtage herkennen? Als er niets opvallends te bekennen is, start je de motor en kijk je hoe de snaar loopt. Ruikt de snaar naar warm rubber? Zie je ergens slijtage? Zodra je de motor weer uitschakelt, raak je de snaar en alle lagers en schijven ook kort aan. Als deze warmer dan 45°C zijn is dit een aanwijzing dat er overmatige wrijving plaatsvindt. Ook dienen de poelie-groeven glad te zijn en vrij van inkepingen of slijtagepatronen.

    Keilrippenriemen

    RiemenspannerRiemenspanner

    Umlenkrolle

    Controleer de spanning van de V-snaar

    Natuurlijk mag de spanning van een geribde V-snaar niet te laag zijn; als de snaar te strak gespannen is, kunnen echter ook problemen ontstaan. Bij een te hoog ingestelde spanning, slijten de lagers van de poelies en wordt het piepen mogelijkerwijs helemaal niet veroorzaakt door de V-snaar. Vooral tijdens het starten van de motor is het belangrijk om na te lopen of de poelies of de tussenpoelies afwijkend bewegen: tijdens het starten wordt namelijk de grootste kracht op de poelies uitgeoefend.

    Helpt V-snaarspray?


    Iedereen heeft een andere mening over V-snaarspray. Deze middeltjes beweren op twee verschillende manieren het piepen tegen te gaan. Aan de ene kant verzorgen en beschermen ze de snaar om deze soepel te houden en slijtage tegen te werken. Aan de andere kant zouden ze voor meer grip zorgen. Zo beloven ze vooral beterschap indien het piepen te maken heeft met de weersomstandigheden. Mocht het geluid alsnog merkbaar blijven, is het tijd om een garage op te zoeken. We raden ten sterkste af om allerlei andere soorten huismiddeltjes, zoals zeep, aan te brengen aan de draaiende riem. Dit helpt niet en is daarnaast ook nog gevaarlijk. Gebruik daarom altijd auto-onderdelen van de specialist.

    Vervangkosten


    V-snaren zelf zijn over het algemeen vrij goedkoop en kosten tussen de 5 en 20 euro. Toch kost het vervangen vaak een flinke som, omdat moderne motoren nogal krap zijn. Afhankelijk van het uurtarief van de garage heeft een monteur ongeveer 2 à 3 uur nodig om de V-snaar te vervangen. Reken hierbij op ongeveer 150 tot 200 euro. Als je V-snaar blijft piepen, zul je toch de portemonnee moeten trekken. Ten slotte worden naast de dynamo voor de lampen ook de waterpomp of de hydraulische pomp voor de stuurbekrachtiging gedeeltelijk met behulp van de V-snaar draaiende gehouden. Als de V-snaar breekt wordt het moeilijk om de motor voldoende af te koelen en stuurt de auto veel zwaarder. Daarnaast wordt de accu natuurlijk niet meer opgeladen en kun je ’s ochtends zomaar met een sputterende motor de ANWB moeten bellen.