Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De wiellagers vervangen – de werkstappen en kosten in een oogopslag


    De functie van wiellagers

    De wiellagers vervullen in een auto onzichtbaar hun taak, en daarom worden ze nauwelijks op waarde geschat. Ze leveren echter prima arbeid en zijn onmisbaar, omdat ze de verbinding tussen de vast gemonteerde asophanging en het draaiende wiel vormen. Wiellagers zijn wentellagers en bestaan altijd uit een binnen- en buitenring waartussen de rollende elementen liggen. Dit kunnen ballen, naaldjes of kegels zijn – en verschillen in zowel hun rolweerstand als de maximale belasting. Wiellagers en dus ook de rollende elementen moeten uiteindelijk bijna het gehele voertuiggewicht opvangen en alsnog zo vrij mogelijk lopen. Dit is de enige manier waarop de auto optimaal voortgedreven worden kan.


    Inhoudsopgave

    ·    De functie van wiellagers

    ·    Wanneer moeten wiellagers worden vervangen?

    ·    Hoe lang gaan wiellagers mee en hoe ontdek je defecten?

    ·    Hoe wordt een wiellager vervangen?

    ·    Kun je ook zelf een wiellager vervangen?

    ·    Hoe lang duurt het om een wiellager te vervangen?

    ·    Hoeveel kost het vervangen van de wiellagers?

    Bekijk hier ons assortiment wiellagers



    Wanneer moeten wiellagers worden vervangen?

    Wiellagers zijn gesloten elementen en de wentelelementen lopen in vet. Dusdoende treedt slijtage door wrijving alleen op zodra de afdichtringen van het lager niet meer naar behoren functioneren. Water dringt binnen, het smeermiddel wordt weggespoeld en materiaal slijt af. Afhankelijk van de rijstijl en de afwerkingskwaliteit van de onderdelen kunnen wiellagers vaak meer dan 100.000 km meegaan. Naast de mechanische slijtage van de wiellagers worden ze ook dynamisch belast. Vooral krachten in de lengterichting van de as, die bijvoorbeeld optreden tijdens het nemen van bochten, leiden tot overbelasting. Stoepranden zijn ook een belangrijke reden waarom wiellagers beschadigd raken, dit treedt vooral op in steden waar vaak niet veel parkeermogelijkheden beschikbaar zijn. Daarom vertonen stadsauto's vaak schade aan de wiellagers van de rechter vooras, omdat de rolelementen onder een scherpe hoek worden samengedrukt in de tegenovergestelde richting van de werkelijke belasting. Vervormingen kunnen dan optreden en die werken slijtage in de hand.

    Bij het vervangen van wiellagers kan altijd of alleen het wiellager of alleen de wielnaaf worden vervangen.


    Hoe lang gaan wiellagers mee en hoe ontdek je defecten?

    Wiellagers vervullen hun taak meestal onopvallend en kunnen bij een fatsoenlijke rijstijl lang meegaan en veel kilometers maken. Als je echter sportiever rijdt of zelfs af en toe een slipbeweging maakt, moet je niet verbaasd opkijken als de wiellagers beginnen te haperen na 60.000-80.000 km. Over het algemeen begint het met een zacht neuriënd geluid, dat zich misschien alleen voordoet bij het nemen van bochten in een bepaalde richting en dan weer wegebt. Als je dan het wiellager niet vervangt, begint het in de loop van de tijd meer geluid te maken en kan het zoemen ook waargenomen worden in rechte stukken. Dan is het hoog tijd om het wiellager te vervangen, omdat in het ergste geval het mechanisme beschadigd raakt en het wiellager blokkeert. Het wiel kan niet draaien en de auto scheurt plotseling uit.

    Defecte wiellagers vallen niet alleen op vanwege de geluiden die ze maken Zodra de auto op een lift gereden wordt, kan een expert ze ook snel waarnemen. Als je het stuur vasthoudt, valt de speelruimte van het wiel op zodra je het wiel omhoog en omlaagdrukt. Daarnaast wordt de wielnaaf ongebruikelijk warm tijdens het rijden, omdat de wrijving in het wiellager omgezet wordt in warmte.

    Bekijk hier ons assortiment wiellagers!


    Overigens: je kunt bij een defect wiellager ook herkennen welk wiellager precies betroffen is door goed te luisteren. Als je een bocht naar rechts neemt en je kunt een zoemen waarnemen, dan ligt dit meestal aan het linker wiellager. In bepaalde verkeerssituaties helpt het om kort gas weg te nemen. Zo verminder je het motorgeluid en kun je het probleem beter lokaliseren.

    Hoe wordt een wiellager vervangen?

    Bij het vervangen van een wiellager wordt een onderscheid gemaakt tussen de vooras en de achteras. Meestal is het vervangen van een lager aan de vooras wat duurder, omdat het ook complexer is. Eerst wordt de auto opgekrikt of met een lift omhoog gebracht en het wiel verwijderd. Het kan nodig zijn om eerst nog de centrale schroef van de aandrijfas los te schroeven. Dat is flink zwaar en nauwelijks mogelijk zonder lang gereedschap met een groot hefboomeffect. Nu wordt de remklauw verwijderd en aan de zijkant gehangen met behulp van kabelbinders. De  remschijf wordt losgemaakt door de bevestigingsschroef los te draaien en vervolgens verwijderd. Als er spatborden gemonteerd zijn, moeten deze ook worden verwijderd om meer ruimte te hebben. In de volgende werkstap wordt namelijk de wielnaaf of het wiellagerelement van de fuseekogel losgemaakt. Afhankelijk van de leeftijd van het voertuig, is dit een tijdrovende en moeizame klus.

    Verwijder eerst de grove verontreinigingen met een staalborstel en draai vervolgens de bevestigingsschroeven los. Later worden deze opnieuw gebruikt, maar nu kun je met een hamer aan de slag gaan. Je dient hierbij gelijkmatig te werk te gaan zodat het wiellagerelement zich niet vastzet. Zodra je een kleine opening tussen de fusee en het wiellagerelement gevormd hebt, heb je een roestoplosmiddel nodig. Hierbij luidt het devies: “more is more”, dus wees niet te spaarzaam. Na het verstrijken van de inwerktijd kun je het wiellagerelement verwijderen. Als je met man en macht niets loskrijgt, kan het zinvol zijn om de hele fusee te verwijderen en vervolgens met behulp van een hydraulische pers het wiellagerelement los te drukken. Als je alleen het wiellager vervangen wilt, dien je deze ook los te maken van de wielnaaf. Hier heb je een hydraulische pers en geschikt speciaal gereedschap voor nodig. De lageroppervlakken van de fusee worden grondig gereinigd en daarna kan het nieuwe wiellagerelement of de oude wielnaaf met een nieuwe wiellager weer ingezet en vastgeschroefd worden.

    Kun je ook zelf een wiellager vervangen?

    Wij raden aan om het vervangen van een wiellager aan de experts in een garage over te laten, omdat met name het in- in uitpersen van het lager zonder het juiste gereedschap – een krachtige hydraulische pers en passende adapter – bijzonder moeilijk is. Ook bestaat er een aanzienlijk risico op letsel. Daarnaast kan de auto beschadigd raken als je wegslipt. Bovendien zul je toch uiteindelijk de garage op moeten zoeken, omdat het van essentieel belang is om de wielen uit te lijnen, zoals altijd nadat je met de carrosserie aan de slag bent geweest. Zo weet je zeker dat de auto normaal rijgedrag vertoont en de bandenslijtage beperkt blijft.


    Het in- en uitpersen van een wiellager is normaal gesproken niet weggelegd voor de meeste hobbyisten.


    Hoe lang duurt het om een wiellager te vervangen?

    Met het juiste gereedschap en veel ervaring duurt het vervangen van een wiellager ongeveer een uurtje. Als de ophanging echter volledig verroest is en een roestoplosmiddel eerst in moet werken, kan het ook twee keer zo lang duren. Hierbij hebben we het alleen maar over het vervangen van één wiellager, maar meestal worden beide wiellagers van een as tegelijkertijd vervangen. Dit is natuurlijk zinvol, omdat ze in principe een vergelijkbaar slijtage vertonen.

    Bij carpardoo koop je wiellagers en wielnaven/wiellagerelementen online voor gesmeerde prijzen!

    Hoeveel kost het vervangen van de wiellagers?

    De kosten voor het vervangen van de wiellagers zijn hoofdzakelijk afhankelijk van de as, de garage en de kosten van de onderdelen. In een merkgarage kosten nieuwe voorwiellagers iets minder dan 450 euro. Dit geldt voor zowel een Opel Corsa als voor een Mercedes C-Klasse. Hetzelfde werk in een onafhankelijke garage is iets minder dan 200 euro goedkoper. Waarom zijn er zulke prijsverschillen? Dit ligt natuurlijk ook aan het feit dat er goedkopere aftermarketonderdelen gebruikt worden, zoals wij in onze winkel aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan onze Super Deals lijn, met een ongekende prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast bieden we ook hoogwaardige merkproducten van SKF en Meyle aan, die aan de allerhoogste eisen voldoen. Wiellagers van carpardoo zijn daarom even nauwkeurig en gaan net zo lang mee als originele auto-onderdelen. Natuurlijk controleren we daarnaast onze waren ook regelmatig. Profiteer van onze goedkope online prijzen en koop wiellagers van hoge kwaliteit om deze dan in een garage te laten vervangen.