Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Wielnaaf vervangen - Hoeveel kost het?

    Radnabe wechseln

    De wielnaaf dient niet alleen als montagepunt voor de wielen, maar is ook essentieel voor het monteren van de remmen.


    Inhoudsopgave

    • Taak van de wielnaaf
    • Wanneer moet de wielnaaf worden vervangen?
    • Wielnaaf of wiellager vervangen?
    • Waar moet je op letten bij het gebruik van de wielnaaf?
    • Vervanging van de wielnaaf
    • Kosten van het vervangen van de wielnaaf

    Taak van de wielnaaf

    De wielnaaf van een auto dient voornamelijk als montagepunt voor het wiel en werd al gebruikt in paardenkoetsen - aanvankelijk ingevet als een glijlager voordat de voordelen van rollagers duidelijk werden. De wielnaaf verzekert daarom de veilige verbinding tussen een starre as en de roterende velg, maar in tegenstelling tot koetsen hebben auto's hun eigen aandrijving, zodat de wielnaaf nu ook als een verbindingselement tussen het wiel en de aandrijfas functioneert. De wielnaafbehuizing herbergt een of zelfs meerdere wiellagers. De remmen en het bijbehorende hitteschild zijn ook op de wielnaaf gemonteerd, evenals een ABS-sensorring. Samen met de bijbehorende sensor kunnen belangrijke gegevens voor reminterventie aan de regeleenheid worden geleverd.

    Wanneer moet de wielnaaf worden vervangen? 

    Wielnaven zijn robuuste auto-onderdelen van staal of aluminium. Aluminium heeft verschillende voordelen, omdat het niet corrort en het brandstofverbruik helpt verminderen door gewicht tdeee besparen. De belangrijkste reden voor het vervangen van een wielnaaf is een defect wiellager, dat kan worden waargenomen door zoemende, brullende geluiden, vooral in bochten. Met de juiste ervaring kan een defect wiellager ook op de hefbrug worden herkend door het wiel te draaien en te wiebelen. Naast het defecte wiellager, kunnen gescheurde tapeinden of defecte schroefdraden het ook noodzakelijk maken om de wielnaaf te vervangen. In sommige gevallen kan het ook zinvol zijn om de wielnaaf te vervangen als de ABS-sensorring is gescheurd, omdat deze sneller is dan het openen van de nieuwe sensorring. Ten slotte bepaalt de wielnaaf welke remmen en velgen op de auto kunnen worden gemonteerd door hun diameter en het aantal wielbouten of gaten. Als onderdeel van een afstemmingsproces kan het daarom nodig zijn om het originele onderdeel te wijzigen.

    Radlagersatz für BMW 3

    Het wiellager wordt meestal verwisseld samen met de wielnaaf, wat betekent dat het niet nodig is om het in en uit te drukken.


    Wielnaaf of wiellager vervangen?

    Zoals reeds vermeld, is de wielnaaf robuust en geeft hij zelden reden tot bezorgdheid, maar het ingedrukte wiellager heeft een beperkte levensduur. Afhankelijk van de rijstijl is een kilometerstand van ongeveer 100.000 kilometer gebruikelijk voordat de rollende elementen niet meer volledig soepel lopen en geluid beginnen te maken vanwege de verhoogde wrijving. Het wiellager wordt ook warm en het brandstofverbruik neemt toe. Het wiellager is altijd goedkoper dan een complete wielnaaf, maar de verandering is tijdrovend. Om deze reden zijn veel autofabrikanten overgestapt op het altijd vervangen van de wielnaaf, in dit geval ook wel de wiellagereenheid genoemd, in het geval van een defect wiellager. Als je echter tijd en ervaring hebt en vooral over het benodigde gereedschap beschikt om het wiellager in en uit te drukken, kun je meestal alleen het wiellager vervangen.

    Waarop moet je letten bij het gebruik van de wielnaaf?

    Om de wiellagers te beschermen, moeten de axiale krachten zo laag mogelijk worden gehouden, d.w.z. vermijd afwijkingen en neem indien mogelijk geen hoge stoepranden onder een scherpe hoek. Maar zelfs wanneer je de remmen vervangt, kun je iets goeds doen voor de wielnaaf door de naaf grondig te reinigen met een staalborstel en de bevestigingsschroef niet te vergeten bij het installeren van de remschijf. Als je ze niet gebruikt, riskeer je dat water tussen de remschijf en de wielnaaf komt wat kan leiden tot corrosie. In het ergste geval botst het wiel op de wielnaaf, wat kan leiden tot aanzienlijke problemen bij het wisselen van banden onderweg. Bovendien moeten de wielbouten altijd recht worden geplaatst en met het juiste koppel worden vastgedraaid.

    Radnabe für Opel Meriva

    Deze wielnaaf van de Opel Meriva omsluit het wiellager volledig.


    Vervangen van de wielnaaf

    De wielnaaf moet worden vervangen door een gespecialiseerde garage, omdat de rem ook moet worden verwijderd. Maar voordat dat gebeurt, wordt het wiel eerst verwijderd en vervolgens wordt de centrale moer, waarmee de wielnaaf op de as is bevestigd, losgemaakt. Vaak vereist dit een aanzienlijke inspanning, die alleen kan worden toegepast met geschikte hendels en een aanzienlijk risico op letsel met zich meebrengt. De rem levert de kracht zodat de wielnaaf niet beweegt. Laat bij twijfel roestoplosser en indringende olie de tijd om te handelen. Wanneer de centrale moer omlaag staat, worden de remmen ingeschakeld. Noch de remslang, noch een remkabel mogen worden geknikt en de remklauw kan het beste worden bevestigd aan een kabelbinder ergens op de ophanging waar deze niet stoort. Bij trommelremmen moet de remkabel natuurlijk worden losgehaakt voordat de remtrommel kan worden opgeborgen. De wielnaafbevestigingsschroeven die het onderdeel verbinden met de fusee worden vervolgens verwijderd. Ofwel kan de wielnaaf nu met een beetje kracht worden verwijderd ofwel kan je een geschikt verwijderingsgereedschap gebruiken om de aandrijfas te verwijderen. Deze wordt tegenwoordig vaak op de wielnaaf gelijmd. Zodra deze hindernis is genomen, kan de nieuwe wielnaaf worden gebruikt en met het juiste koppel worden vastgezet. Natuurlijk heb je hiervoor nieuwe schroeven nodig, die ofwel bij de levering van de wielnaaf zijn inbegrepen ofwel apart moeten worden gekocht.

    Kosten van het vervangen van de wielnaaf


    Zoals altijd, bij het wisselen van de wielnaaf, zijn de kosten variabel en afhankelijk van het voertuig en de uurprijs van de werkplaats. Met de natte vinger kun je kosten verwachten van ongeveer 250 tot 500 euro per wiel en wielnaaf. Worden andere onderdelen vervangen, zoals de remmen of de fuseekogel van de wielophanging, dan stijgen de kosten. Je kunt echter geld besparen door vooraf de benodigde wielnaaf online te kopen om bij de auto te passen. Bij Carpardoo bieden we je onderdelen van hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs en een retourbeleid van 100 dagen. Let bij het kopen op de inbouwpositie van de wielnaaf, want deze verschillen natuurlijk voor de voor- en achteras. We raden je aan de wielnaaf niet zelf te vervangen, tenzij je over de nodige specialistische kennis en het juiste materiaal beschikt.