Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De koplampen vervangen – instructies voor een VW Polo 9N

    Instructies voor het vervangen van de koplampen

    Redenen om de koplampen te vervangen

    Er zijn talloze redenen waarom een koplamp uitgebouwd en vervangen moet worden. Vaak gaan bijvoorbeeld de strooischijven kapot, die in de loop van de tijd verweren. Het plastic wordt dan troebel en de koplampen worden minder helder. Bovendien kan steenslag ervoor zorgen dat het licht verkeerd verspreid wordt, en tegenliggers verblind worden. Ook de afdichtingen van koplampen zijn geen eeuwig leven toebedeeld, en worden poreus. Tijdens regenbuien en in de wasstraat kan water de koplamp binnendringen, wat enerzijds een risico vormt voor de auto elektronica en anderzijds kan leiden tot schimmel- en mosvorming. Dan is een koplamp niet meer te redden, en moet deze bij de volgende gelegenheid vervangen worden. Ook kunnen esthetische aspecten een rol spelen, omdat de koplampen voor een groot gedeelte de uitstraling van een auto bepalen. Standaardlampen worden vervangen door stijlvolle designkoplampen, wat bijzonder populair is onder tuningliefhebbers.


    Tips over het kopen van koplampen

    Voordat je kunt beginnen met het vervangen van de lampen, heb je natuurlijk eerst de koplampen zelf nodig. Deze kun je op maat bestellen. Zo vind je in onze online shop bijvoorbeeld koplampen van bekende fabrikanten zoals Valeo, Bosch en Hella. Als je elders een koplamp koopt, let je goed op het certificatiemerk van de bevoegde autoriteit. Zo weet je zeker dat de koplamp is goedgekeurd voor gebruik in Nederland. Als deze identificatie ontbreekt, kan de auto afgekeurd worden. Bij de aankoop zijn meestal geen bijpassende lichtbronnen, zoals halogeenlampen, inbegrepen.

    


    De oude koplampen uitbouwen

    Bij de VW Polo 9N moet eerst het radiatorrooster (of de radiatorgrille) verwijderd worden om de koplampen uiteindelijk te kunnen vervangen. Deze kan eenvoudig worden verwijderd. Het rooster is slechts met twee schroeven aan de voorkant bevestigd en het midden is vastgeklikt. De borgmoeren worden naar voren gedrukt (in de rijrichting) om het rooster van de radiateur te verwijderen. Daaronder zijn nog drie schroeven die de frontspoiler bevestigen. Ook deze worden verwijderd. Je kunt de rest van de bevestigingen echter alleen van onderaf bereiken, daarom kun je een hefplatform nu goed gebruiken. Maar eerst moeten we de bodembescherming onder het voertuig verwijderen. Deze schroef je simpelweg los en leg je opzij. Ook de beschermkap in de wielbehuizing wordt losgeschroefd. Zo heb je meer bewegingsvrijheid. De frontspoiler is ook nog bevestigd met vier plastic pluggen, die je met een beetje kracht uit kunt drukken. De makkelijkste manier om dit te doen is met behulp van een zijkniptang onder de plugkop. Omdat alle koplampen met een metalen haak bevestigd zijn, moeten ook deze worden verwijderd. De frontspoiler is nu alleen nog maar vastgemaakt aan twee bevestigingspunten. Deze kun je bereiken door de panelen van de bumper los te maken. Ten slotte klik je de temperatuursensor los, om vervolgens met z'n tweeën de spoiler opzij te trekken en voorzichtig opzij te leggen. Dit auto-onderdeel is gelakt, dus je kunt het beste voorzichtig zijn.


    De koplampen zelf zijn ook vastgeschroefd. Deze kun je nu eenvoudig verwijderen. Tijdens het verwijderen kom je ook snel de kabel tegen die de lampen van energie voorziet. Deze trek je los van de koplamp. Dit is een typische Volkswagenstekker, deze moet dus worden ontgrendeld door aan de kleine hendel te trekken.


    De lampjes installeren

    Als je nog geen nieuwe lampen hebt gekocht, moeten de oude lampen voor het dimlicht, grootlicht, de parkeerverlichting en de richtingaanwijzers uit de oude koplampen gebouwd worden. Zorg er hierbij voor dat je de gloeilampen alleen aan de basis aanraakt. Anders kunnen afzettingen op het glas tot thermische overbelasting leiden. Het dimlicht is beveiligd met een borgring, die eerst gedraaid moet worden. Het lampje voor de richtingaanwijzer zit op een verlengstuk, dat tegen de klok in wordt losgeschroefd. De lamp kan vervolgens worden verwijderd. Het grootlicht is een H1-gloeilamp, die op zijn plaats wordt gehouden met een veerdraad als zekering. Na het losdraaien van de stekker druk je lichtjes vanaf de zijkant op de veerklem om ook deze lamp te verwijderen. Naast het grootlicht bevindt zich nog het lampje voor het parkeerlicht. De fitting zit alleen vastgeklemd en kun je dus verwijderen door lichtjes te trekken terwijl je op de borgklemmen drukt. Daarna plaats je natuurlijk de lampen weer in de omgekeerde volgorde terug. Vanwege de verschillende fittingen en maten van de lampjes kun je hierbij niet in de war raken. Vergeet echter de pluggen niet voordat je de stofkapjes weer op de lampen zet.


    De nieuwe koplampen afstellen

    De nieuwe koplamp is nu klaar om ingebouwd te worden. Eerst wordt de kabel weer aangesloten en de koplamp opnieuw op z'n plaats geschroefd. Doe dit wel met gevoel, want hierbij worden vaak alleen plastic houders gebruikt die af kunnen breken. Hierna wordt de bumper opnieuw bevestigd en vastgeschroefd. Ook de bevestiging van de koplampen kan weer in plaats gebracht worden. Tenslotte worden de wielkasten en de bodembescherming weer op de auto gemonteerd, voordat de koplampen afgesteld worden. Dit kun je door een garage laten doen, of je kunt de horizontale lichtrand zelf op de juiste hoogte instellen. Draai net zolang met een schroevendraaier de stelschroef aan totdat het lichtbeeld correct is. Alleen zo kun je de koplampen juist instellen zonder hierbij tegenliggers te verblinden.


    YouTube

    Mocht je verder nog meer informatie of een meer gedetailleerde uitleg nodig hebben - kijk dan graag op het YouTube kanaal van onze Duitse collega's :

    https://www.youtube.com/watch?v=JFEWRJAj-Go