Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    Koppelingsdruklager vervangen- symptomen en kosten

    Ausrücklager wechseln

    Het druklager drukt op de membraanveer van de automatische koppeling om de wrijvingsverbinding tussen de motor en de transmissie te onderbreken. Als het versleten is, maakt het meestal geluid


    Inhoudsopgave

    • De taak van het koppelingsdruklager
    • Structuur van het druklager
    • Symptomen van een defect druklager
    • Waarom gaat het druklager kapot?
    • Vervangen van druklager
    • Hoeveel kost het om het druklager te vervangen

    De taak van het koppelingsdruklager

    Het druklager maakt deel uit van de koppeling en heeft als taak de kracht die door het koppelingspedaal wordt uitgeoefend, over te brengen op de plaatveren van de drukplaat. Hierdoor komt de drukplaat los van de koppelingsplaat, die nu geen positieve verbinding meer kan maken tussen het vliegwiel aan de motorzijde en de drukschijf aan de transmissiezijde. De motor en transmissie zijn bij het koppelen dus van elkaar gescheiden. Dit is nodig om te kunnen schakelen. Bij het inschakelen wordt het druklager teruggetrokken en kan de kracht van de membraanveren de drukring weer indrukken.

    De koppelingsdruklager is een essentieel onderdeel van jouw auto.

    Structuur van het druklager

    Het druklager is meestal een rollager dat op de tandwielas zit en dat heen en weer kan worden geduwd door middel van een ontkoppelingsvork of ontgrendelingshendel. Het apparaat wordt ook wel een releaser of een centrale releaser genoemd. De ontgrendelingsvork zelf heeft een sferisch lagerpunt en wordt bewogen door de koppelingswerkcilinder. Bij oudere, ongeleide koppelingen zoals b.v. de VW Kever heeft, het druklager is bevestigd aan een draaibare stang en raakt de tandwielas niet. De functie is echter hetzelfde, omdat zelfs wanneer de stang draait, het druklager in de richting van de motor beweegt, zodat druk kan worden uitgeoefend op de plaatveren van de automatische koppeling. Het druklager is bij montage niet van buitenaf te zien, omdat de behuizing van de versnellingsbak bedoeld is om de mechanica te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Daarom is het des te belangrijker om tijdig de symptomen van een defecte druklager te herkennen. Anders bestaat het risico van versnellingsbak en motorschade.


    Aufbau eines Ausrücklagers

    Als de druklager(7) tegen de membraanveer van de automatische koppeling (5) drukt, komt de drukplaat (4) los van de koppelingsschijf (3). De wrijvingsverbinding tussen krukas (1) en tandwielas (6) wordt onderbroken zoals in positie B.


    Hoe herken je een defect druklager

    Druklagers zijn onderdelen die meestal lang meegaan en gemakkelijk meer dan 100.000 kilometer hun werk doen. Als de levensduur van het onderdeel zijn einde nadert, zul je dit vooral merken aan de ongebruikelijke geluiden. Op deze manier is het ratelen, fluiten of piepen eerst rustig te horen, en later steeds duidelijker. Het geluid verandert meestal wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. In ernstige gevallen zijn er problemen met de keuze van de versnelling, want als het druklager of de ontgrendelhendel beschadigd is, kan de koppeling niet meer goed worden gescheiden.

    Waarom gaat het druklager kapot?

    De meest voorkomende oorzaak van falen van een druklager is vermoeidheid. Het vet tussen de onderdelen verliest na verloop van tijd zijn smerende werking en er ontstaat overmatige wrijving. Het probleem wordt dan groter vanwege de niet-cirkelvormige run. Naast deze onvermijdelijke slijtage kan ook de rijstijl leiden tot een vroegtijdig falen van het druklager. Vooral bij verkeerslichten of overwegen moet u altijd overschakelen naar stationair om het druklager te beschermen in plaats van de stroomtoevoer door de koppeling te onderbreken. Het druklager en de ontkoppelingsvork kunnen door de permanente belasting van de schotelveren beschadigd raken en voortijdig defect raken. In het ergste geval kan de ontgrendelingshendel zelfs breken. Bij ongeleide koppelingen bestaat ook het risico dat het druklager op de tandwielas schuurt. De slijtage kan dan leiden tot verdere gevolgschade in de transmissie. Lange stilstandtijden van de auto zijn ook ongunstig voor het druklager. Er bestaat gevaar voor roestvorming tussen de tandwielas en het lager.

    Vervangen van druklager

    Het controleren en vervangen van het druklager is geen werk voor de thuisgarage en mag alleen worden uitgevoerd in een gespecialiseerde werkplaats. De aandrijfassen worden losgemaakt van de versnellingsbak en de versnellingsbak van de motor. Alleen al het verwijderen van de versnellingsbak kan enkele uren duren en door het grote gewicht is er ook een aanzienlijk risico op letsel als er geen geschikt gereedschap zoals een hefplatform en een krik aanwezig is. Eerst worden de wielen gedemonteerd, daarna worden de aandrijfassen of de cardanas losgemaakt van de versnellingsbak, mogelijk storende onderdelen zoals de generator of starter worden verwijderd en uiteindelijk worden de versnellingsbaklagers losgeschroefd. De versnellingsbak kan vervolgens voorzichtig uit het motorcompartiment worden verwijderd met behulp van een versnellingsbakkrik. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat er geen leidingen of slangen worden beschadigd.

    Deze grote klus is een goede gelegenheid om alle andere onderdelen met betrekking tot de koppeling en de transmissie te controleren en indien nodig te vervangen. Dit omvat natuurlijk de lagers, afdichtingen en ook de koppelingsschijf en het vliegwiel. Het oude druklager wordt samen met de drukvork verwijderd en vervangen door nieuwe onderdelen. De lagers worden grondig gereinigd en gesmeerd met langdurig vet. Voor de installatie achteraf zijn minimaal twee (beter drie) personen nodig, omdat de versnellingsbak terug op zijn plaats moet worden gezet. Natuurlijk gebruik je nieuwe schroeven en draai je ze vast met het juiste koppel.

    Hoeveel kost het om het druklager te vervangen

    Een defect druklager is altijd vervelend want de installatie is erg complex. Maar bij Carpardoo koop je het nieuwe onderdeel voor weinig geld in merkkwaliteit. Zo blijven de kosten beperkt. Afhankelijk van de auto kan het enkele uren duren om de klus te klaren en kan tot € 1.000 kosten. Daarnaast kan het zinvol zijn om de koppeling en vliegwiel gelijktijdig te vervangingen. Om onaangename verrassingen te vermijden, kies je het beste voor bekende merken zoals LuK, Meyle of SKF. We raden geen tweedehands onderdelen aan.