Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:


    Inhoud

    • Wat is een motorcheck
    • Wat wordt bij een motorcheck gecontroleerd?
    • Wanneer moet een motorcheck uitgevoerd worden?
    • Wat te doen als het motorcontrolelampje brandt?
    • Kosten voor een motorcheck

    Wat is een motorcheck

    De term motorcontrole is niet duidelijk gedefinieerd en kan afhankelijk van de gelegenheid iets anders betekenen. Bijv. Bij het kopen van een gebruikte auto betekent een motorcontrole het onderzoeken van de gevoeligheid van een bepaald apparaat voor pech of het zoeken naar de juiste motor voor het bijbehorende automodel. In de regel is de motorcontrole echter de controle en functionele test van de motor. Het kan plaatsvinden zoals vereist, b.v. als het motorcontrolelampje brandt, klinken er vreemde geluiden of is er een lange reis op handen. Aan de andere kant is het ook zinvol om regelmatig de motor te controleren en na tijdsintervallen of gereden kilometers een motorcontrole uit te voeren.

    Wat wordt bij een motorcheck gecontroleerd?

    Een brandende of knipperende motorcontrolelamp kan op veel verschillende problemen duiden, dus het uitlezen van het foutgeheugen met een diagnoseapparaat is meestal de eerste en belangrijkste stap bij de motorcontrole. Onder bepaalde omstandigheden wordt de motor helemaal niet beïnvloed, maar wellicht het uitlaatsysteem of de mengselvorming door onjuiste sensorgegevens van de lambdasondes of de luchtmassameter. Verstopte deeltjesfilters of beschadigde katalysatoren kunnen ook worden gedetecteerd. Ook gescheurde luchtslangen, olieaanslag en lekkages worden vaak via het motorcontrolelampje aan de chauffeur doorgegeven als de regeleenheid afwijkingen van de norm detecteert. Voertuigkennis en ervaring zijn dan vereist om de foutmeldingen correct te classificeren en niet om onderdelen gratis te vervangen.

    Koop hier filters voor jouw auto! 

     

    Een visuele inspectie van de motor zelf is meestal eerst nodig. Verwijder eventuele motorkapjes en verlicht het apparaat met een zaklamp. Zie je lekkende motorolie? Zitten er andere bedrijfsstoffen op de bodemplaat of op de slangen? Zijn de lijnen poreus of gebarsten? Zijn de slangklemmen op hun plaats? Vervolgens moet u de motorolie controleren op vulhoeveelheid en consistentie. Als het pikzwart is, wordt een olieverversing en mogelijk ook een motorspoeling aanbevolen. Een consistentie die te vloeibaar is, geeft aan dat er brandstof of koelvloeistof in de olie komt en dat de pakkingen waarschijnlijk moeten worden vervangen. Ook het koelcircuit moet worden onderzocht, waarbij de eerste blik op de koelvloeistoftank moet zijn. Is de koelvloeistof helder behalve de kleur? Zitten er sporen van olie op het deksel of zijn er afzettingen in de container te zien?

     

    Het controleren van de lucht- en brandstoftoevoer maakt ook deel uit van een motorcontrole. Het luchtfilter mag geen filterkoek bevat en de verbinding met de motor moet dan goed vastzitten. Als de motor secundaire lucht aanzuigt, raakt de mengselvorming door elkaar en geeft de regeleenheid foutmeldingen. Ook een controle van de V-riem of V-riem en, indien toegankelijk, een test van de distributieriem of de distributieketting is aan te raden. Hier moet voldoende spanning op zitten hebben zodat de timing past en de tanden niet overslaan. Dit is waar je moet starten, vooral als de motor luidruchtig is. Als de motor niet soepel loopt, is het ook belangrijk om het ontstekings- en injectiesysteem te controleren, en natuurlijk als het koud en warm is.



    Wanneer moet een motorcheck uitgevoerd worden?

    Zoals je kunt zien, kan een motorcontrole veel werk zijn, afhankelijk van de aard van het probleem, dus het is belangrijk om de motor regelmatig te laten onderhouden. De motorcontrole wordt daarom altijd uitgevoerd binnen de door de fabrikant voorgeschreven onderhouds- en inspectie-intervallen. Wie jaarlijks of om de 10.000 km de filters en de motorolie vervangt en het koelwaterpeil in de gaten houdt, zorgt voor de beste voorwaarden voor langdurig plezier met de auto.



    Koop hier motorolie!




    Naast de reguliere keuring is de motorcontrole natuurlijk essentieel, zeker bij het kopen van een gebruikte auto. De deskundige service kost ongeveer 100 euro, maar helpt dure verkeerde beslissingen te voorkomen. Dure reparaties zoals het vervangen van ratelende kleppen of een nieuwe cilinderkoppakking lopen al gauw op in vier cijfers.


    Wat te doen als het motorcontrolelampje brandt? 

    Het is de nachtmerrie van elke bestuurder: nadat de motor is gestart, blijft het motorcontrolelampje branden. In de meeste gevallen rijdt de auto echter nog steeds en heeft deze mogelijk geen opvallende speciale kenmerken. Toch moet de route zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde werkplaats leiden, want het negeren van een gloeiend motorcontrolelampje leidt meestal tot vermijdbare gevolgschade. Dit omvat zowel oververhitting als schade door gebrek aan smering of verhoogde emissies en verhoogd verbruik. Als de timing niet correct is of de oliedruk te laag is, bestaat de kans op grote motorschade, wat kan leiden tot een totale economische uitval van de auto.


    Kosten voor een motorcheck

    De motorcontrole als onderdeel van een inspectie is geen grote kostenfactor en omvat naast de motorolie en filters alleen werkuren. Plan ongeveer 150 euro en kijk uit voor speciale aanbiedingen. Als de werkplaats echter een lang probleemoplossingsproces moet doorlopen, kunnen de kosten snel oplopen. In het bijzonder verkeerde diagnoses, b.v. Het vervangen van de lambdasondes, hoewel de luchtmassameter feitelijk defect is, is onnodig duur. Daarom is het des te belangrijker dat de motorcontrole wordt uitgevoerd door een ervaren werkplaats die niet alleen vertrouwt op de informatie in het foutgeheugen.