Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:



    Als een motor niet goed brandt, kan dit komen door de bougies. De werkplaats kan dit controleren en indien nodig de bougies vervangen.

    Inhoud

    • Waarom bougies vervangen?
    • Wanneer en hoe vaak veranderen?
    • Welke bougies zijn de juiste?
    • Hoe herken je defecte bougies?
    • Hoe worden bougies vervangen?
    • Schade patronen van bougies
    • Waar moet je op letten bij het vervangen van de bougies?
    • Wat kost het vervangen van bougies?

    Waarom bougies vervangen?

    Elke benzinemotor heeft minimaal één bougie per cilinder, die het brandstof-luchtmengsel door vonken doet ontbranden. De bougies worden blootgesteld aan een hoge temperatuur en druk, net als aan grote temperatuur- en drukschommelingen. Ze worden ook vervuild door de restanten van het verbrandingsproces. Daardoor vertonen bougies een constante slijtage, die verschilt afhankelijk van de structuur en de gebruikte geleiders, maar niet te stoppen is. Bij maximaal 40.000 volt aan spanning met tot wel 300 ampère worden de elektroden extreem warm. Vroeg of laat brandt het materiaal en neemt de vonkbrug toe. Hierdoor is het ontstekingsmoment niet meer perfect getimed en kunnen er problemen ontstaan. Verlies van vermogen, slechte gasrespons, haperende motor en startproblemen zijn het gevolg. Het is typisch voor het ontstekingssysteem dat de fouten meestal heel duidelijk worden waargenomen, terwijl problemen de brandstoftoevoer of luchttoevoer vaak subtieler optreden.

    Wanneer en hoe vaak moeten bougies vervangen worden?

    Bougies zijn slijtage-onderdelen die op het eerste gezicht allemaal erg op elkaar lijken, maar verschillen in lengte, schroefdraad, afdichting, het aantal elektroden, materiaal en warmtewaarde. Naast heftige prijsverschillen resulteert dit ook in verschillende kilometerstanden. In hun eenvoudigste en meest gebruikte variant met een aardelektrode en koper-nikkellegering gaan bougies tussen de 20.000 en 30.000 kilometer mee. Platina- en iridiumbougies gaan tot wel 100.000 kilometer mee. Het aantal elektroden heeft ook een impact, aangezien bougies met 3 of zelfs 4 stuks weinig slijtage vertonen. De reden hiervoor is dat de vonkbrug verandert, afhankelijk van waar het meest geleidende brandstof-luchtmengsel zich op het moment van ontsteking bevindt. De slijtage van de afzonderlijke elektroden neemt af.



    I
    ridiumbougies hebben een aanzienlijk langere levensduur dan vergelijkbare koper-nikkelmodellen.


    Wat zijn de juiste bougies?

    Bougies worden door fabrikanten passend op de motor gemaakt. Een van de belangrijke parameters is hier de warmtewaarde. Er staat of de bougie warm of koud is. Een hete bougie heeft doorgaans een lange isolatorvoet en een lange kaarsdraad en biedt het voordeel dat de bedrijfstemperatuur van ca. 500 ° Celsius snel wordt bereikt. Hierdoor kunnen roet en andere afzettingen snel worden verbrand en reinigt de bougie zichzelf. Anderzijds hebben ze de neiging oververhit te raken. In het ergste geval wordt het brandstof-luchtmengsel niet meer ontstoken door de vonk, maar door de gloeiende elektroden, met een stotende motor als gevolg. Koude bougies worden niet zo warm, maar hebben vooral last van korte ritten omdat het langer duurt om hun bedrijfstemperatuur te bereiken. Bekijk daarom de oude bougies en merk op dat de warmtewaarde ondanks hetzelfde ontwerp kan verschillen. Overigens: verschillende fabrikanten gebruiken verschillende classificaties om onderscheid te maken tussen de thermische waarden. Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld van Bosch naar NGK wisselt. De eenvoudigste manier is om simpelweg je kenteken in te voeren op onze website. Daarmee krijg je altijd de juiste onderdelen voorgeschoteld..

    Hoe herken ik kapotte bougies?

    Zoals eerder vermeld, kunnen versleten of defecte bougies leiden tot een slechte gasrespons, verminderde prestaties, stotteren of motorstoten. Startproblemen kunnen ook ontstaan als het meestal vetrijke mengsel niet wordt ontstoken. De chauffeur ontvangt in de regel ook een bijbehorend bericht van het motorcontrolelampje of een foutmelding van de boordcomputer. De bijbehorende foutmelding van de besturingseenheid kan ook worden uitgelezen via een OBD-II-scanner.

    Bougie vervangen - hoe werkt dat

    Zodra de bougies zijn geïdentificeerd als de oorzaak van het probleem en bijvoorbeeld bougiekabels of bobines zijn uitgesloten, kun je beginnen met het vervangen van de bougies. Hiervoor wordt natuurlijk het contact uitgeschakeld en worden eerst alle bougiestekkers of de bobines van het potlood verwijderd. Ze zijn meestal gemakkelijk toegankelijk van achter de motorkap. Zodra de bougiestekker is verwijderd of de bobines zijn ontgrendeld en verwijderd, kunnen de bougies met een bougiesleutel worden verwijderd. Gebruik geen kracht om te voorkomen dat de bougie wordt afgescheurd. Als de bougie vastzit, wordt de motor gelijkmatig verwarmd met een heteluchtdroger. Noteer welke bougie uit welke cilinder komt, zodat je de oude bougies kunt controleren voordat je de nieuwe bougies plaatst.

    Zodra de bougies zijn geïdentificeerd als de oorzaak van het probleem en andere componenten (bijv. bougiekabels of bobine) zijn uitgesloten, kun je beginnen met het vervangen van de bougies. Hiervoor wordt natuurlijk het contact uitgeschakeld en worden eerst alle bougiestekkers of de bobines van het potlood verwijderd. Ze zijn meestal gemakkelijk toegankelijk van achter de motorkap. Zodra de bougiestekker is verwijderd of de bobines zijn ontgrendeld en verwijderd, kunnen de bougies met een bougiesleutel worden verwijderd. Gebruik geen kracht om te voorkomen dat de bougie wordt afgescheurd. Als de bougie vastzit, wordt de motor gelijkmatig verwarmd met een heteluchtdroger. Noteer welke bougie uit welke cilinder komt, zodat je de oude bougies kunt controleren voordat je de nieuwe bougies plaatst.

    Op basis van de schadepatronen kunnen veel conclusies worden getrokken over causale problemen. De nieuwe bougies kunnen vervolgens opnieuw worden geplaatst en vastgedraaid. Ze worden altijd geïnstalleerd als de motor koud is. Ten slotte wordt het foutgeheugen geleegd.


    Symptomen kapotte bougies

    Door simpelweg de bougies te vervangen, kun je ontstekingsproblemen meestal direct verhelpen, maar je kunt ook aan het schadepatroon zien wat de oorzaak van de storing is. We hebben een aantal typische cases samengesteld, maar we raden aan om altijd de bougie te laten vervangen in een gespecialiseerde werkplaats voor een betere diagnose. Een ervaren monteur herkent direct of de bougie normale slijtage vertoont of dat er iets anders aan de hand is.

    Roest op de bougie
    Een zwaar verroeste bougiehuls geeft aan dat er water in de bougieschacht komt. Let op de juiste positie van de bougiestekker en de staat van de pakking.

    Olie op de bougie
    Een bougie met olie erop kan ook problematisch zijn. De afdichting tussen de schroefdraad van de plug en de plugbehuizing is waarschijnlijk beschadigd of er is een bougie met de verkeerde afdichting gebruikt. Bougies kunnen platte of kegelvormige  afdichtingen hebben.

    Oververhitte bougies
    Bij oververhitting branden de elektroden en kunnen ze zelfs smelten, zodat de middenelektrode en de aardelektroden één geheel vormen. De ontsteking wordt daarmee zo warm, wat in het ergste geval tot motorschade leidt. Dit kan worden veroorzaakt door lekkende verstuivers of een onjuist ontstekingstijdstip

    Kapotte isolatie
    Als er geen isolat

    rond de middelste elektrode zit, is de bougie ofwel met te veel koppel vastgedraaid of had hij een fout vóór montage. Dit kan zich voordoen aan de productiekant of de bougie is eraf gevallen voordat hij werd geplaatst.

    Zwarte vlekken of strepen
    Als de isolatie tussen het hoogspanningsstopcontact en de bougiebehuizing zwarte stippen of zwarte strepen heeft, duidt dit op ongewenste ontladingen tussen de bougiestekker en de bougiebehuizing. 

    Verkleuringen
    Als de buitenste keramiek van de bougie bruin is geworden, komt dit door olielekkage in de motor. De hoge spanning creëert magnetische velden en trekt de oliedamp aan. De temperaturen verbranden de olie in het keramiek. Dit is meestal niet relevant voor de bougie, maar denk er wel over na om pakkingen in de motor snel te vervangen.

    Bougies zien er bij het verwijderen niet zo fris uit. Op basis van de schadepatronen kan de expert conclusies trekken

    Waar moet ik op letten bij het vervangen van de bougies?

    U kunt bougies altijd zelf vervangen als u een bougie en momentsleutel heeft en de nodige ervaring heeft. Zorg er vooraf voor dat de bougies in het voertuig passen (controleer constructie en calorische waarde) en werk met koude motor. Als een bougie op de grond valt, mag deze niet meer worden gebruikt omdat deze er nog steeds goed uitziet, maar de keramiek is mogelijk al gebarsten. Reinig voor het plaatsen van de nieuwe bougie ook de bougieschachten en voorkom dat vuil door de bougieschachten in de verbrandingskamer valt.

    Bougies vervangen - wat kost dat?


    Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro. Bougies mogen alleen worden geïnstalleerd met het door de fabrikant opgegeven koppel en wanneer de motor koud is.