Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    EGR-klep vervangen - kosten van uitlaatgasrecirculatie

    AGR-Ventil wechseln

    EGR-kleppen veroorzaken veel ergernissen voor automobilisten.De uitlaatgasrecirculatie zorgt voor tal van problemen.


    Inhoudsopgave

    • De taak van de EGR-klep
    • Opbouw van een EGR-klep
    • Hoe herken je een defecte EGR-klep? Waarom gaat het kapot?
    • Defecte EGR-klep negeren?
    • EGR-klep reinigen, vervangen of deactiveren?
    • Werkstappen bij het vervangen van een EGR-klep
    • Wat kost het vervangen van een EGR-klep?

    De taak van de EGR-klep

    Uitlaatgasrecirculatie wordt de afgelopen tijd fel publiek bediscussieerd na het uitstootschandaal bij Volkswagen. Slechts weinig mensen zijn zich echter echt bewust van de functie van de EGR-klep. Het doel is om de uitstoot van stikstofoxide van de motor te verminderen door de uitlaatgastemperaturen in het deellast te verlagen. Dit wordt gedaan door een deel van de uitlaatgassen terug in het inlaatkanaal te leiden. Het zuurstofgehalte in de verbrandingskamer daalt en er wordt minder brandstof ingespoten. De temperatuur en daarmee de vorming van stikstofoxiden neemt af, maar gaat ten koste van een verhoogde uitstoot van roetdeeltjes en onverbrande koolwaterstoffen. Vooral de toegenomen roetdeeltjes leiden herhaaldelijk tot problemen met de EGR-klep.

    De EGR-klep is een essentieel auto-onderdeel van jouw uitlaat.


    Opbouw van een EGR-klep

    De EGR-klep kan worden gezien als een bypass, die meestal wordt geïnstalleerd naast de turbocompressor en het roetfilter. Zo'n lagedruk-EGR-klep heeft een servomotor, waarmee de motorregeling het openen van de klep bepaalt. Als de klep volledig gesloten is, wordt er geen uitlaatgas in het inlaatkanaal geleid. Dit is altijd het geval bij volledige belasting, omdat een open EGR-klep onvermijdelijk resulteert in minder motorvermogen. Als de besturingseenheid daarentegen deellast detecteert, beweegt de servomotor de klep binnen het kader. Een deel van het uitlaatgas stroomt via de EGR-klep in de EGR-koeler. Dit gedeelte is geïntegreerd in het koelcircuit zodat het uitlaatgas zijn warmte kan afgeven aan het koelwater. Bij ongeveer 200 ° C stroomt het dan verder de cilinders in.


    Hoe herken je een defecte EGR-klep? Waarom breekt het?

    Doordat een EGR-klep de uitlaatgastemperaturen verlaagt, neemt het aantal roetdeeltjes toe, vooral bij diesel. Deze roetdeeltjes bezinken en leiden tot cokesvorming, wat vroeg of laat ook de werking van de EGR-klep zelf aantast. De klep is vaak niet meer volledig te sluiten omdat er vuil in de weg zit. De mechanica kan ook zo roetachtig zijn dat het vermogen van de servomotor niet meer voldoende is. De EGR-klep, die nu constant open staat, leidt tot prestatieverlies bij volgas en kan ook startproblemen en motorstotteren veroorzaken. De fout wordt ook geregistreerd door de regeleenheid en via het motorcontrolelampje aan de bestuurder doorgegeven. Koelwaterlekken op de EGR-koeler zijn zeldzamer dan cokes, maar vooral moeilijker waar te nemen. Soms wordt dit geïnterpreteerd als een lekkende cilinderkoppakking, wat kan leiden tot dure foutieve reparaties.

    verkoktes AGR-Ventil

    Cokesvorming maakt een EGR-klep onbruikbaar.


    Wat gebeurt er als je een defecte EGR-klep negeert?

    Als het motorcontrolelampje gaat branden omdat de EGR-klep niet meer volledig gesloten is, voel je tijdens het rijden vaak geen directe beperking en ben je geneigd het probleem te negeren. Vermijd deze gedachte, want bij een ongecontroleerde instroom van uitlaatgas verkolen het inlaatkanaal, de inlaat- en uitlaatkleppen van de motor en, indien beschikbaar, de turbolader. De arbeidskosten voor de reparatie stijgen dus enorm. Het is beter om de foutcode die is opgeslagen in het foutgeheugen uit te lezen en de EGR-klep te vervangen of te reinigen.

    EGR-klep reinigen, vervangen of deactiveren?

    De belangrijkste oorzaak van een storing in een EGR-klep is verkoling, d.w.z. als het onderdeel grondig wordt schoongemaakt, werkt het meestal weer. Reiniging is echter slechts in beperkte mate aan te raden omdat, afhankelijk van de auto, ook de turbocompressor en eventueel de aandrijfas moet worden verwijderd om de klep te verwijderen. De montage-arbeid verhoogt de kosten en de EGR-klep zelf is relatief goedkoop. Als je het werk niet zelf doet en niet gemakkelijk toegang heeft tot de EGR-klep, kun je beter een nieuw onderdeel kopen om nare verrassingen te voorkomen. Het deactiveren van de EGR-klep wordt om dezelfde reden niet aanbevolen, omdat de klep natuurlijk eerst moet worden verwijderd en gereinigd voordat het deactiveren iets kan bereiken. Deactivering om de prestaties te verbeteren is ook illegaal als het voertuig de openbare weg op moet.

    Stappen bij het vervangen van een EGR-klep

    Om een ​​EGR-klep te vervangen is diepgaande voertuigkennis en meestal speciaal gereedschap nodig, omdat het onderdeel door de inbouwpositie tussen inlaat- en uitlaatkanaal meestal niet goed bereikbaar is. Onder andere het roetfilter, de turbolader en de katalysator moeten worden verwijderd. Het kan ook nodig zijn om de aandrijfassen en het subframe te demonteren. Het wordt daarom niet aanbevolen om de EGR-klep zonder lift te vervangen. Als de oude EGR-klep wordt verwijderd, wordt deze grondig gereinigd of vervangen door een nieuw onderdeel. Uiteraard worden bij deze gelegenheid ook alle afdichtingen vervangen. Er moet ook worden opgemerkt dat de gedemonteerde turbocompressor gevuld is met olie wanneer deze opnieuw wordt geïnstalleerd, zodat er geen kans op smeersschade is. Ten slotte wordt het foutgeheugen gewist.

    Wat kost het vervangen van een EGR-klep?

    De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen. De EGR-klep zelf is bij Carpardoo veel goedkoper, maar je kan niet zonder een specialist. Het risico van aantasting van andere onderdeel is te groot.