Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De carterpan vervangen - symptomen en kosten van olieverlies

    Ölwanne wechseln

    Verlies van olie bij de carterpan is een APK-gebrek, is schadelijk voor het milieu en kan leiden tot smeringschade. (Afbeelding: MonthiraYodtiwong @ laga.com)


    Inhoudsopgave

    • Taak van de carterpan
    • Wanneer wordt de carterpan vervangen?
    • Hoe herken je een defecte carterpan?
    • Aftapplug en pakking carterpan
    • Instructies voor het vervangen van de carterpan
    • Wat kost het om de carterpan te vervangen?

    Taak van de carterpan

    De carterpan bevindt zich meestal onder de motor van de auto, waar hij met schroeven aan het carter wordt bevestigd. Het dient als opvangbak voor de motorolie, die door de oliepomp wordt aangezogen en aan alle smeerpunten wordt geleverd, in het bijzonder de motor en turbocompressor. De grootte van de carterpan en dus de inhoud is afhankelijk van het voertuig, waarbij meestal vier tot zes liter de norm is.

    De functie van de oliepan is eenvoudig, maar toch is het een essentieel auto-onderdeel


    Wanneer wordt de carterpan vervangen?

    Je moet  de carterpan te vervangen als deze beschadigd is of lekt. Scheuren of gaten kunnen veroorzaakt worden door op stoepranden of scherpe hobbels. Getunede voertuigen met een lage vering worden bijzonder beïnvloed en lopen een hoog risico op schade. Ook verkeersdrempels en putten die met te hoge snelheid worden overreden, kunnen de carterpan beschadigen. Dit geldt ook voor ritten op terrein zonder voldoende bodemvrijheid. Ook roestschade, gaten door steenslag of een lekkende aftapplug met defecte schroefdraad zijn denkbaar. Let er daarom bij het starten op dat de schroef goed zit en natuurlijk dat de voorgeschreven aanhaalmomenten worden aangehouden. Gelukkig is een nieuwe carterpan niet heel duur, zeker als je online koopt. 


    Ölwanne aus Aluminium

    Die Ölwanne kann u.a. aus Aluminium bestehen.


    Hoe herken je een defecte carterpan?

    Als de oliepan lekt, lekt natuurlijk de motorolie. Het kan zich verspreiden over de ophanging en of gewoon op straat druppelen. Olievlekken onder de auto, evenals regenboogkleuren in plassen na regenbuien, zijn een hint die niet mag worden genegeerd. Uiteraard neemt ook  het oliepeil af, wat niet mag worden bijgevuld zonder de oorzaak te onderzoeken. De makkelijkste manier is natuurlijk om naar de carterpan te kijken, maar daarvoor moet je óf onder de auto kruipen óf het voertuig op een put of hefplatform zetten.

    Aftapplug en pakking carterpan

    Naast mechanische schade kunnen de lekken ook ontstaan ​​door ouderdom en stijve afdichtingen. Bij een correcte olieverversing wordt de aftapplug vervangen en vastgeschroefd met een nieuwe dichting. De pakking tussen het carter en de pan gaat ook niet eeuwig mee. Na verloop van tijd en door de hoge temperaturen wordt het stijf en uiteindelijk poreus en doorlatend. Het proces van het vervangen van de carterpanpakking verschilt nauwelijks van het vervangen van de gehele oliepan.

    Instructies voor het vervangen van de oliepan

    Voordat de carterpan kan worden verwijderd, moet de olie worden afgetapt. Vooral in de winter is het raadzaam om de motor vooraf op te warmen, zodat deze beter stroomt. De olieopvangbak wordt onder de oliepan geplaatst en de olieaftapplug wordt naar buiten gedraaid. Je mag dit alleen doen op verzegelde ondergronden zoals een werkplaats, want er moet voor worden gezorgd dat er geen afgewerkte olie in de grond sijpelt. De afgetapte motorolie wordt vervolgens afgevoerd als gevaarlijk afval. Zodra de olie alleen maar druppelt, kun je de oude aftapplug weer indraaien om te voorkomen dat er olie door de opening stroomt als de carterpan later wordt verwijderd.

    Benodigd materiaal

    • Gereedschap, vodden, handschoenen
    • Olie
    • Olieaftapplug
    • Olie opvangtank
    • Pakking carterpan
    • Carterpan

    Het carterpan zelf is met schroeven aan het carter en de versnellingsbak bevestigd. Het is raadzaam om eerst de schroeven die moeilijk toegankelijk zijn los te draaien. Afhankelijk van het voertuig moet het vliegwiel ook in de servicestand worden gebracht door de wielen te draaien. Het bevat openingen waardoor de schroeven erachter met een speciaal gereedschap kunnen worden bereikt. De rest van de schroeven zijn kinderspel, maar pas op dat je ze niet vergeet voordat je de oliepan loswrikt. In de regel hecht het carterpan zich via de afdichting stevig aan de motor. Als je echter op veilig wilt spelen wilt zijn, plaats je er een transmissiekrik onder voordat je de laatste schroeven losdraait. Als het carterpan niet kan worden verwijderd, kun je voorzichtig helpen met een hendel, maar zonder het contactoppervlak van het carter te beschadigen.

    Als de carterpan nog in orde is en hergebruikt moet worden, mag het oppervlak natuurlijk niet worden beschadigd. Alle oppervlakken worden vervolgens grondig gereinigd. Voor dit werk zijn er kleine spatels, zogenaamde foliegummen en schuurpapier met een zeer fijne korrel. Er mogen geen groeven zijn, omdat deze de dichting aantasten. Als alle ondersteuningsniveaus glad zijn, kan het afdichtmiddel op het nieuwe carterpan worden aangebracht. De siliconenachtige gel wordt zo gelijkmatig en dun mogelijk in een dunne streng voorbij de binnenkant van de gaten aangebracht. Te veel afdichtmiddel zou later de olieleidingen kunnen verstoppen, waardoor de motor en turbolader beschadigd kunnen raken. Zodra de kit op de juiste manier is aangebracht, moet je je haasten om de carterpan in één keer weer te bevestigen en met een paar schroeven vast te zetten. Zodra alle schroeven met het vereiste aanhaalmoment zijn aangedraaid, zie je een klein randje kit dat naar buiten is gedrukt. Werk snel omdat het afdichtmiddel tijdens de verwerking zacht moet zijn. In de laatste stap wordt het oliefilter vervangen, wordt nieuwe olie bijgevuld en wordt het oliepeil gecontroleerd, ook nadat de motor heeft gedraaid. De nieuwe aftapplug is natuurlijk eerder in de nieuwe carterpan geplaatst en vastgedraaid.

    Ölwanne aus Stahl

    Stalen oliepannen zijn meestal voorzien van een anti-corrosielaag.


    Wat kost het om de carterpan te vervangen?

    Lekkende olie bij de carterpan is altijd een APK-tekort, waardoor reparaties niet te vermijden zijn. In de meeste gevallen zijn zowel het vervangen van de oliepanafdichting als het vervangen van de complete carterpan redelijk geprijsd. Je moet tussen de 300 en 500 euro inclusief werktijden plannen. Wie geld wil sparen, kan vooraf hoogwaardige oliepannen en oliefilters online kopen en ze naar de garage brengen. Het vervangen van de carterpan, het aanbrengen van het afdichtmiddel en het afvoeren van de gebruikte olie kun je echter het beste overlaten aan de experts.