Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De klepdekselpakking vervangen - instructies en kosten

    Lekkende motorolie op het kleppendeksel is een APK-gebrek en kan worden verholpen door het vervangen van de kleppendekselpakking.


    Inhoudsopgave

    • Taak van de klepdekselpakking
    • Waarom lekt de kleppendekselpakking?
    • Hoe herken je een lekkende klepdekselpakking?
    • Hoe vervang je de klepdekselpakking
    • Waar moet je op letten bij het vervangen van de klepdekselpakking?
    • Hoeveel kost het om de klepdekselpakking te vervangen

    Taak van de klepdekselpakking

    Het kleppendeksel sluit de cilinderkop van een motor en bevat de bedieningselementen voor de klepregeling. De nokkenas, hydraulische klepstoter, tuimelaar en talrijke veren werken samen om ervoor te zorgen dat de in- en uitlaatkleppen van de cilinders op het juiste moment worden geopend en gesloten. Uiteraard moet deze kleppentrein ook worden gesmeerd om slijtage te verminderen en te voorkomen dat motorolie en uitlaatgassen in het milieu terechtkomen. De klepdekselpakking dicht de overgang af tussen de cilinderkop en het kleppendeksel.

    Waarom lekt de kleppendekselpakking?

    Klepdekselpakkingen waren vroeger gemaakt van kurk, maar tegenwoordig worden bijna uitsluitend rubber en plastic gebruikt. Het materiaal is goedkoop, duurzaam en gemakkelijk te vormen. De thermische, chemische en mechanische belasting zorgen er uiteindelijk voor dat de kleppendekselpakking hard en poreus wordt. Zodra de pakking van het kleppendeksel zijn soepelheid heeft verloren, is het slechts een kwestie van tijd voordat de eerste lekken optreden. Als je het probleem negeert, gaat de elasticiteit van de klepdekselpakking volledig verloren. Wanneer de oude verzegeling wordt verwijderd, kan het materiaal als glas versplinteren.

    De klepdekselpakking is flexibel tijdens installatie, maar wordt na verloop van tijd steeds harder en kan daardoor lekken. (Foto: Elring)


    Hoe herken je een lekkende klepdekselpakking?

    Lekkage aan het kleppendeksel is altijd merkbaar door ontsnappende olie. Hoewel dit niet eenvoudig aan de buitenkant van de motor kan worden toegewezen, zijn oliepluggen altijd een duidelijk symptoom.Als motorolie in een van de bougie-assen terechtkomt, kan deze alleen via de bijbehorende afdichtingen binnendringen. Aangezien deze altijd samen met de klepdekselpakking worden vervangen en als pakkingset leverbaar zijn, leidt dit tot de conclusie dat de klepdekselpakking ook niet meer in orde is. Daarnaast kan een specialist de zwakke punten van het kleppendeksel nader bekijken. Met name de uitsparingen voor de distributietandwielen lekken en moeten daarom bij het verwisselen van de afdichting meestal worden behandeld met een extra langdurig afdichtmiddel.

    Hoe vervang je de klepdekselpakking?

    Om de kleppendekselpakking te kunnen vervangen, moet het klepdeksel natuurlijk naar beneden zijn. Dit vereist in ieder geval dat de motorafdekking, de bougies en de bijbehorende ontstekingskabels worden verwijderd.Maar daar houden de overeenkomsten tussen verschillende auto’s op. Afhankelijk van het voertuig kan namelijk ook de nokkenas in het kleppendeksel worden ingebouwd. Als dit het geval is, moet er door middel van een geschikte pinning tool voor worden gezorgd dat de controletijden niet veranderen, d.w.z. de nokkenassen mogen niet naar de krukas draaien. Zodra het kleppendeksel van de cilinderkop is verwijderd, kun je beginnen met het verwijderen van de oude afdichting en het grondig reinigen van de contactvlakken. Dit geldt voor zowel het kleppendeksel als de cilinderkop.

    In deze stap is het bijzonder belangrijk om geen groeven of krassen in het materiaal te maken en de bijbehorende schraper in een vlakke hoek aan te brengen. De bougieschachten worden opgevuld dat er geen restjes in vallen en ook met de oliegaten moet je voorzichtig zijn zodat er geen vuil in komt. Als de afdichtingsvlakken schoon zijn, kan de nieuwe afdichting worden geplaatst. Onder bepaalde omstandigheden wordt de afdichting gemaakt met een afdichtingsmassa die gelijkmatig en met een vaste hand moet worden aangebracht. De gebruiksinstructies moeten worden opgevolgd omdat de kit slechts voor een bepaalde tijd kan worden gebruikt. Olie- en watergaten mogen onder geen beding worden ingesmeerd. Als je alleen de kleppendekselpakking hoeft te gebruiken, is het gemakkelijker, maar vaak worden bepaalde gebieden extra behandeld met afdichtmiddel. De kritische punten zijn te vinden in de instructies van de fabrikant.

    Nadat de klepdekselpakking is vervangen, moet deze terug op de cilinderkop geplaatst worden. Dit doe je het beste met twee, omdat alles recht moet blijven om te voorkomen dat de kit wordt uitgesmeerd. Het kleppendeksel wordt dan vastgedraaid met het juiste koppel en nieuwe schroeven in de juiste volgorde. Als je nog iets goeds voor je auto wilt doen, plan dan meteen een olieverversing.

    Waar moet je op letten bij het vervangen van de klepdekselpakking?

    Het vervangen van de klepdekselpakking is een taak voor professionals en moet strikt volgens de instructies worden gedaan. Dit begint met demontage, omdat de schroeven van het klepdeksel meestal in een bepaalde volgorde moeten worden losgedraaid (meestal kruiselings van binnen naar buiten) zodat er geen spanning in het materiaal zit. Bovendien mag er niet te veel of te weinig afdichtingsmassa worden aangebracht. Echter, een dunne, continu afdichtende slang die snel wordt aangebracht en geen gaten blokkeert, vereist gevoel en ervaring. Bij de montage worden ook altijd nieuwe kleppendekselschroeven gebruikt, die met het juiste aanhaalmoment weer in de juiste volgorde moeten worden vastgedraaid. Als het nodig is om de nokkenassen los te koppelen, moet je altijd contact opnemen met een gespecialiseerde garage om te voorkomen dat de timing onder alle omstandigheden wordt aangepast.

    Hoeveel kost het om de klepdekselpakking te vervangen?

    De kosten voor het vervangen van de kleppendekselpakking bestaan ​​uit materiaalkosten en lonen voor de garage. Een pakking van specialisten zoals Elring of Reinz kost bij Carpardoo niet veel meer dan 20 euro. De installatie-inspanning varieert echter. Afhankelijk van hoeveel extra onderdelen moeten worden verwijderd en hoe lang het duurt om de afdichtingsoppervlakken te reinigen, duurt het tussen 30 minuten en 3 uur om de kleppendekselpakking te vervangen. Vooral als de olieverversing niet regelmatig werd uitgevoerd en er zich oliekoolstof heeft gevormd, moet deze bovendien worden verwijderd, wat het proces aanzienlijk duurder maakt. Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.