Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De distributieketting verbindt de krukas met de nokkenas, zodat de kleppen optimaal functioneren en draaien

    (Afbeelding: Vasyl Stetsyuk @istockphoto.com)


    Inhoud

    • Wat doet de distributieketting?
    • Verschil met distributieriemen
    • Waarom distributieketting vervangen?
    • Wanneer vervangen?
    • Hoe vervang ik de distributieketting?
    • Kan ik de reparatie zelf uitvoeren?
    • Wat kost het vervangen van de distributieketting?

    Wat doet de distributieketting?

    Bij een typische viertaktmotor is het van cruciaal belang op welk moment de kleppen van de cilinders openen en sluiten. De motor heeft immers altijd een hoeveelheid ontvlambaar brandstof-luchtmengsel nodig om het verbrandingsproces gaande te houden. Tegelijkertijd moeten de uitlaatgassen ook in de uitlaat worden geperst om ruimte te maken voor de start van een nieuwe cyclus. De harmonieuze wisselwerking tussen zuiger en krukas enerzijds en de kleppen inclusief nokkenas anderzijds is verzekerd door de distributieketting. Het brengt de draaibeweging van de krukas over op de nokkenassen.


    Bezoek ons assortiment distributiekettingsets!


    Verschil met distributieriemen

    De distributieketting verschilt functioneel niet van een distributieriem, maar hoewel beide dezelfde taak hebben, bieden de systemen verschillende voordelen. Een tandriem is goedkoper te produceren en kan ook droog lopen. Daarnaast dempt het trillingen waardoor er minder geluid is. De distributieketting daarentegen wordt gekenmerkt door zijn lange levensduur en hoge trekbelastingen. Vooral bij zware SUV's, die zelfs caravans of aanhangwagens kunnen trekken, hebben een extreem hoog koppel. Distributiekettingen functioneren hier veel beter dan distributieriemen.


    Waarom distributieketting vervangen?

    Een distributieketting gaat met de trekbelasting veel langer mee. De distributieketting zelf wordt echter vaak niet vervangen, maar de aangetaste geleiding en spanrails en de aandrijfwielen wel. Bij het vervangen van de distributieketting worden daarom distributiekettingsets gebruikt die alle benodigde onderdelen bevatten. De oorzaak van slijtage is wrijving, die zelfs bij optimale smering niet volledig kan worden vermeden. In tegenstelling tot distributieriemen, hebben distributiekettingen ook de neiging niet plotseling te breken.


    Wanneer moet een distributieketting vervangen worden en hoe lang gaat deze mee?

    Afhankelijk van de motor- en autofabrikant, worden distributiekettingen meestal geïnstalleerd als enkele- of duplexkettingen en verschillen sterk in duurzaamheid en slijtage. Waar enkele kettingen soms op 100.000 kilometer moeten worden vervangen, hebben duplexkettingen een vervangingsinterval van zo'n 400.000 tot 500.000 km. In de regel blijven ze echter niet zo lang in het voertuig omdat ze worden verwisseld wanneer de span- en geleidingselementen worden vervangen. De fabrikant bepaalt welke vervangingsintervallen van toepassing zijn. Onze aanbeveling is om je hieraan te houden. Je moet altijd overwegen om de distributieketting te vervangen wanneer je ratelende geluiden van de motor hoort. Als de constructie van de auto een eenvoudig zicht op de distributieketting mogelijk maakt, kijk dan naar het kettingspel. Distributiekettingen moeten altijd strak lopen. Als dit niet het geval is, zoek dan snel een garage op.


    Zoek bij het vervangen van de distributieketting naar de juiste set..


    Hoe weet ik of de distributieketting vervangen moet worden?

    Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is. De verbranding wijkt af van het optimale moment, dat wordt vervolgens geregistreerd door de elektronica in de auto.


    Hoe vervang ik de distributieketting?

    Mede dankzij de verschillen in het ontwerp van de motor en de positie onder de motorkap kunnen we geen precies antwoord op deze vraag geven. In wezen kan worden gezegd dat de krukas en de nokkenassen niet tegen elkaar mogen draaien. Aangezien distributiekettingen worden gesmeerd met motorolie, moet je eerst het bijbehorende kettingdeksel losschroeven. De kettingspanner wordt dan ontspannen en de distributieketting wordt verwijderd. De waterpomp wordt vaak aangedreven door een aparte ketting, die ook wordt vervangen. Bijpassende tandwielen worden meestal bij de distributiekettingset geleverd.

    Voordat je de nieuwe distributieketting opzet, moet je uit voorzorg de kettingschakels tellen en ervoor zorgen dat de kettingen identiek zijn. Als dit niet het geval is, controleer dan of de fabrikant de kettingaandrijving heeft herzien. Wanneer de distributieketting weer op zijn plaats zit, wordt de kettingspanner gespannen en wordt de krukas tweemaal in de draairichting gedraaid om er zeker van te zijn dat niets vastzit en dat de timing correct is.

     

    Bezoek ons assortiment distributiekettingsets!


    Distributieketting zelf vervangen

    Het is niet mogelijk om de distributieketen zelf te veranderen en het wordt niet aanbevolen, zelfs als je over de juiste kennis beschikt. Als je het benodigde speciale gereedschap niet bij de hand hebt, ben je in de werkplaats altijd beter af.


    Wat kost het vervangen van de distributieketting?

    De kosten voor een nieuwe distributieketting zijn rond de 100 euro, maar de montage kost veel meer geld. Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats.Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen. Vergelijk aanbiedingen en prijzen, want het vervangen van de distributieketen is zeker de moeite waard en loont zich op de langere termijn.