Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De remklauw vervangen – symptomen van een defecte remklauw & kosten

     

    Een stroeve remklauw verhoogt zowel het brandstofverbruik als de slijtage en de auto trekt krom. Laat de remklauw vervangen bij de eerste tekenen van een defect.

     

    Inhoudsopgave

    Taak van de remklauw

    Welke problemen kunnen zich voordoen bij remklauwen?

    Hoe herken je problemen met de remklauw?

    De remklauw zit vast – wat te doen?

    Hoeveel kost het vervangen van de remklauw?

    Kun je een remklauw zelf repareren?

    Taak van de remklauw

     

    Moderne auto's hebben meestal schijfremmen op de voor- en achteras. Hiermee kan, in tegenstelling tot bij trommelremmen, de remkracht zeer nauwkeurig geregeld en uitgeoefend worden omdat er geen rembekrachtiging gebruikt wordt. Zulke schijfremmen bestaan namelijk uit de remschijf, waar de naam vandaan komt, de remvoering en de remklauw inclusief remklauwhouder. De remklauw heeft meestal een zwevend ontwerp, met behulp van overeenkomstige geleidepennen, maar er worden ook vaste remklauwen gebruikt met ten minste twee remzuigers. De taak van de remklauw ligt in het opnemen van de remblokken en om deze indien nodig tegen de roterende remschijf aan te drukken. Dit gebeurt door middel van remvloeistof, dat de remzuiger hydraulisch in beweging brengt. Op de remklauw worden normaal gesproken weinig krachten uitgeoefend. Lees ons artikel om erachter te komen waarom de remklauw alsnog problemen op kan leveren.

    Welke problemen kunnen zich voordoen bij remklauwen?

    Bijna alle problemen die optreden bij remklauwen liggen aan de soepelheid van de beweging. Dit heeft betrekking op zowel de zuigers als ook op de beweging van de klauw zelf op de remtang. Er wordt dan gesproken over een stroeve remklauw. Oorzaken zijn meestal roest, of water is in de geleidevoeringen binnengedrongen. De remklauw kan niet vrij meer bewegen, waardoor het voertuig kromtrekt. Een stroeve rem kan er ook voor zorgen dat de auto de richtingsstabiliteit verliest tijdens het rechtdoor rijden. Oorzaken kunnen naast water, zout en vuil ook overmatige hittebelasting zijn na een noodrembeweging of onjuist remmen in bergachtige omgevingen. Het metaal wordt dan heet, zet uit en kan ook smelten. Een ander probleem heeft betrekking op de afdichting op de remzuiger, die na verloop van tijd broos en poreus kan worden. Als remvloeistof via de zuigerafdichting ontsnapt, is het de hoogste tijd om de remklauw te vervangen. Ten slotte kunnen er ook fouten worden gemaakt bij de montage, bijvoorbeeld wanneer de zuiger werd teruggeduwd bij het plaatsen van de remklauw, hoewel hierbij eigenlijk een bout met schroefdraad gebruikt wordt. De parkeerrem wordt namelijk met dit systeem uitgevoerd.

     

    Sommige remklauwen hebben een servomotor voor de parkeerrem, die onder andere het opstarten op hellingen kan vergemakkelijken.

    Hier remklauwen kopen!

    Hoe herken je problemen met de remklauw?

    Als je remklauw defect is, is dit altijd reden tot bezorgdheid. Het is dus belangrijk dat je de symptomen goed kent en regelmatig de remmen inspecteert. Als je hierbij bijvoorbeeld olie op de remschijf of op de warmtebeschermingsplaat aantreft, kan dit betekenen dat er remvloeistof uit de zuigerafdichting lekt. Het kan echter ook aan een defecte schokdemper liggen. Een stroeve remklauw merk je op aan het kromtrekken van de auto tijdens het remmen, mogelijk moet je zelfs licht tegensturen terwijl je rechtdoor rijdt. Natuurlijk leidt de constante wrijving ook tot warmteontwikkeling aan de aangetaste rem. Dit kun je gemakkelijk met de hand vaststellen na de rit. Denk er wel aan dat je de rem niet direct aan mag raken, vanwege het risico op brandwonden. Daarnaast dien je letten op het slijtagepatroon van de remschijf. De slijtage is normaal gesproken gelijkmatig, zonder diepe groeven. Als je groeven ziet kan dit liggen aan een defecte remklauw. Als je de radio niet al te hard hebt gezet, hoor je misschien ook wielgeluiden. Zelfs als de rempedaalslag toeneemt of er trillingen en vreemde geluiden zijn tijdens het remmen, wordt een controle van de remklauw aangekondigd.

    De remklauw zit vast – wat te doen?

    Als de remklauw stroef loopt, dat wil zeggen dat de remzuiger of de gehele remklauw op de remklauwsteun niet meer soepel beweegt, werkt de rem niet goed. Dit zorgt voor onveilige situaties. Laat de remklauw daarom onmiddellijk vervangen in een gespecialiseerde garage. Daarbij wordt de oude remklauw uitgebouwd, alle steunoppervlakken en geleidepennen van de remklauwbeugel gereinigd en, afhankelijk van de specificaties van de fabrikant, gesmeerd met rempasta. De borgveren voor de remblokken worden vervangen en de slijtage van de remschijf wordt nagelopen. De remklauw zelf kan ook gerepareerd worden, afhankelijk van de toestand van de klauw. Geschikte reparatiesets bevatten meestal een of meerdere zuigers, afdichtringen en balgen en ontluchtingsventielen. Zoals alle werkzaamheden aan de remmen, laat je deze taak het beste over aan experts.

     

    Hoeveel kost het vervangen van de remklauw?

    De kosten voor het vervangen van de remklauw bestaan uit de onderdelen en de arbeidskosten van de werkplaats. Een remklauw krijg je bij een onlinehandelaar met goede prijzen zoals carpardoo al vanaf ongeveer 50 euro. De prijs is natuurlijk afhankelijk van het voertuig en de as. Remklauwen met een servomotor voor de parkeerrem zijn meestal een stuk duurder. De remklauw is daarnaast een zogenaamd statiegeldartikel, dat wil zeggen dat er statiegeld op zit waarvoor je vooraf betaald en die je terugkrijgt als je het onderdeel teruggeeft. De arbeidskosten zijn afhankelijk van het asontwerp en bedragen ongeveer 200 à 300 per as. In totaal kun je dus rekening houden moet ongeveer 300 tot 600 euro voor het vervangen van de remklauw. Er kunnen extra kosten ontstaan, omdat er bijvoorbeeld gelijk ook andere onderdelen worden moeten vervangen zoals de remschijven. Helaas is dit niet ongebruikelijk met een vaste remklauw, zelfs als de slijtagelimiet nog niet is bereikt, omdat er diepe groeven ontstaan vanwege de belasting op bepaalde punten.

    Bestel hier nieuwe remklauwen!

    Kun je een remklauw zelf repareren?

    De remklauw is een solide onderwerp van metaal. Zo is de remklauw ook erg duurzaam. Alleen de afdichtingen, het ontluchtingsventiel en de stofkappen zijn aan slijtage onderhevige onderdelen, die gemakkelijk kunnen worden vervangen als je de juiste expertise in huis hebt. Daarom worden remklauwen vaak gerepareerd. Dit is een relatief goedkoop alternatief voor het aanschaffen van een nieuwe klauw. Van de klauw zelf wordt alleen maar roest van de oppervlakte verwijderd met een zandstraler. Daarna wordt de remklauw grondig schoongemaakt. We raden je echter of om dit zelf te proberen met sets die je online kunt vinden. Het is zelf beter om het remsysteem helemaal niet aan te raken als je niet de juiste ervaring hebt. Koop in plaats daarvan simpelweg een remklauw online en laat de montage aan de garage over.